Decision logo
Warszawa, 23 czerwca 2025nieprawomocna

Decyzja DKE.561.1.2025

Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego[1] (dalej: „k.p.a.”) w związku z art. 7 ust. 1 i 2, art. 60, art. 101, art. 101a ust. 2 oraz art. 103 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych[2] (dalej: „u.o.d.o.”) oraz na podstawie art. 57 ust. 1 lit. a) i lit. h), art. 58 ust. 2 lit. i), art. 83 ust. 1-2 oraz art. 83 ust. 5 lit. e) w związku z art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych[3], dalej: „rozporządzenie 2016/679”),
po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na Pana A. Z., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „W.” z siedzibą w T. przy ul. (…), Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
stwierdzając naruszenie przez Pana A. Z., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „W.” z siedzibą w T. przy ul. (…), przepisu art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679, polegające na niedostarczeniu informacji oraz niezapewnieniu dostępu do wszelkich danych osobowych i informacji niezbędnych Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych do realizacji jego zadań w postępowaniu o sygn. DS.523.7222.2021,
nakłada na Pana A. Z., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „W.” z siedzibą w T. przy ul. (…), administracyjną karę pieniężną w kwocie 18 941 zł (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset czterdzieści jeden złotych).

Uzasadnienie

Stan faktyczny

1.
Do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: „Prezes UODO” lub „organ nadzorczy”) wpłynęła skarga Pani B. W., zam. w S. przy ul. (…) (dalej: „Skarżąca”), na nieprawidłowości w procesie przetwarzania Jej danych osobowych przez Pana A. Z., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „W.” z siedzibą w T. przy ul. (…) (dalej: „Przedsiębiorca”). W związku z powyższym, celem rozpatrzenia zarzutów podnoszonych przez Skarżącą, Prezes UODO wszczął postępowanie wyjaśniające o sygn. DS.523.7222.2021.
2.
W ramach wyżej wskazanego postępowania, działając na podstawie art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679, Prezes UODO – pismem z 3 grudnia 2021 r. – wezwał Przedsiębiorcę do ustosunkowania się, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanego pisma, do treści skargi oraz do złożenia wyjaśnień poprzez udzielenie odpowiedzi na następujące, szczegółowe pytania dotyczące sprawy:
a)
czy, a jeżeli tak, to od kiedy (lub w jakim okresie) na jakiej podstawie prawnej (proszę o wskazanie przepisu prawa), w jakim celu Przedsiębiorca przetwarza lub przetwarzał dane biometryczne Skarżącej, tj. jej odciski palców,
b)
czy Przedsiębiorca spełnił wobec Skarżącej wynikający z art. 13 RODO obowiązek informacyjny, a jeżeli tak to kiedy (w jakim dniu), w jaki sposób i jaka była treść przekazywanych informacji wobec Skarżącej (proszę o przesłanie kopii informacji udzielonych Skarżącej). Jeżeli Przedsiębiorca nie spełnił ww. obowiązku, proszę o wyjaśnienie przyczyn takiego stanu”.
Wezwanie to, skierowane na ujawniony w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”) adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej Przedsiębiorcy, tj. ul. (…) T., zostało doręczone Przedsiębiorcy 9 grudnia 2021 r.
3.
W odpowiedzi na wzmiankowaną korespondencję – pismem z 17 grudnia 2021 r. (zgodnie z datą jego nadania w placówce operatora pocztowego) – Pan C. U., którego relacja z Przedsiębiorcą pozostaje nieustalona, poinformował organ nadzorczy, iż to on odebrał przypadkowo skierowane do Przedsiębiorcy wezwanie wskazane w pkt 2 decyzji, z kolei Przedsiębiorca nie przebywa w Polsce. Nadawca nie wskazał jednak aktualnego adresu do korespondencji Przedsiębiorcy, ani żadnych informacji zezwalających na ustalenie miejsca jego zamieszkania lub pobytu. Przedsiębiorca natomiast nie udzielił informacji, do przedłożenia których został zobowiązany przez Prezesa UODO.
4.
Wobec powyższego Prezes UODO ponownie – pismami z 5 kwietnia 2024 r. oraz z 7 maja 2024 r. – zwrócił się do Przedsiębiorcy z żądaniem złożenia wyjaśnień, niezbędnych do merytorycznego rozpoznania sprawy o sygn. DS.523.7222.2021, oraz pouczył Przedsiębiorcę o tym, że brak udzielenia wyczerpującej odpowiedzi na wezwanie organu ochrony danych osobowych skutkować może, w związku z brakiem współpracy z Prezesem UODO w ramach wykonywania przez niego swoich zadań oraz niezapewnieniem dostępu do danych osobowych i informacji niezbędnych Prezesowi UODO do realizacji jego zadań, nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej, zgodnie z art. 83 ust. 5 lit. e) rozporządzenia 2016/679. Oba pisma po dwukrotnej awizacji – odpowiednio w dniach: 11 kwietnia 2024 r. i 19 kwietnia 2024 r. oraz 13 maja 2024 r. i 21 maja 2024 r. – zostały zwrócone do UODO z adnotacją: „ZWROT nie podjęto w terminie”. Należy przy tym uznać je za prawidłowo doręczone Przedsiębiorcy, stosownie do brzmienia art. 44 § 1 i 4 k.p.a.
5.
Mimo prawidłowości doręczenia ww. korespondencji, Przedsiębiorca nie ustosunkował się w żaden sposób do żądania organu nadzorczego, ani nie poinformował o jakichkolwiek przeszkodach, które w sposób obiektywny uniemożliwiałyby mu dokonanie czynności, do podjęcia których został wezwany. Stanu tego nie zmieniły również próby nawiązania kontaktu telefonicznego z Przedsiębiorcą.
6.
Powyższe okoliczności stanu faktycznego Prezes UODO ustalił na podstawie całokształtu korespondencji urzędowej, którą Prezes UODO kierował do Przedsiębiorcy, znajdującej się w aktach sprawy o sygn. DS.523.7222.2021. Korespondencja ta dokumentuje w sposób pełny i wyczerpujący całokształt prób uzyskania przez Prezesa UODO dostępu do danych osobowych i informacji potrzebnych do realizacji swoich zadań – w tym przypadku do rozpatrzenia ww. sprawy, zainicjowanej skargą Pani B.W., a z drugiej strony odzwierciedla brak reakcji Przedsiębiorcy na żądania Prezesa UODO w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym.
7.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej (zob. pkt 1 decyzji) Przedsiębiorca prowadzi działalność restauracyjną. Prowadzony przez niego lokal gastronomiczny (…) zlokalizowany jest w P. przy ul. (…). Przedsiębiorca posiada zezwolenie Burmistrza (…) na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży, udzielone mu na okres (…).

Postępowanie

8.
W związku z nieudzieleniem przez Przedsiębiorcę informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy o sygn. DS.523.7222.2021, Prezes UODO wszczął wobec niego z urzędu – na podstawie art. 83 ust. 5 lit. e) rozporządzenia 2016/679 – niniejsze postępowanie administracyjne o sygn. DKE.561.1.2025 w przedmiocie nałożenia na Przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679. O wszczęciu postępowania Przedsiębiorca poinformowany został pismem z 13 stycznia 2025 r. (znak: DKE.561.1.2025). Pismem tym Przedsiębiorca wezwany został celem ustalenia podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej w oparciu o art. 101a ust. 1 u.o.d.o., do przedstawienia kopii zeznania podatkowego PIT za rok 2023 oraz oświadczenia o wyniku finansowym osiągniętym w roku 2024 lub innych informacji, które mogą być istotne dla wymierzenia kary w wysokości proporcjonalnej do możliwości jej uiszczenia. Przedsiębiorca poinformowany został na czym polega zarzucane mu naruszenie. Został również pouczony o sankcjach grożących za to naruszenie, a także o istniejącej nadal możliwości złożenia wyjaśnień, których żądał od niego Prezes UODO w postępowaniu o sygn. DS.523.7222.2021 – co mogłoby wpłynąć łagodząco na wymiar administracyjnej kary pieniężnej orzeczonej w niniejszej sprawie bądź spowodować odstąpienie od jej nałożenia. Pismo to, po dwukrotnej awizacji w dniach: 16 stycznia 2025 r. oraz 24 stycznia 2025 r., zostało zwrócone do UODO z adnotacją „ZWROT nie podjęto w terminie”, przy czym należy uznać je za prawidłowo doręczone Przedsiębiorcy z mocy prawa, na podstawie art. 44 §1 i 4 k.p.a.
9.
Przedsiębiorca nie podjął żadnych działań w reakcji na informację o wszczęciu niniejszego postępowania.
Po rozpatrzeniu całości materiału dowodowego zebranego w sprawie, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zważył, co następuje.

Przepisy prawne

10.
Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 2016/679, Prezes UODO – jako organ nadzorczy w rozumieniu art. 51 rozporządzenia 2016/679 na swoim terytorium monitoruje i egzekwuje stosowanie tego rozporządzenia. W ramach swoich kompetencji Prezes UODO rozpatruje m.in. skargi wniesione przez osoby, których dane dotyczą, w odpowiednim zakresie prowadzi postępowania w przedmiocie tych skarg i w rozsądnym terminie informuje skarżącego o postępach i wynikach tych postępowań (art. 57 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 2016/679) oraz prowadzi postępowania w sprawie stosowania niniejszego rozporządzenia, w tym na podstawie informacji otrzymanych od innego organu nadzorczego lub innego organu publicznego (art. 57 ust. 1 lit. h) rozporządzenia 2016/679).
Dla umożliwienia realizacji tak określonych zadań, Prezesowi UODO przysługuje szereg określonych w art. 58 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 uprawnień w zakresie prowadzonych postępowań, w tym uprawnienie do nakazania administratorowi i podmiotowi przetwarzającemu dostarczenia wszelkich informacji potrzebnych do realizacji swoich zadań (art. 58 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 2016/679) oraz uprawnienie do uzyskania od administratora i podmiotu przetwarzającego dostępu do wszelkich danych osobowych i informacji niezbędnych do realizacji swoich zadań (art. 58 ust. 1 lit. e) rozporządzenia 2016/679).
11.
Naruszenie przepisów rozporządzenia 2016/679 polegające na niezapewnieniu przez administratora lub podmiot przetwarzający dostępu do danych osobowych i informacji skutkujące naruszeniem uprawnień organu określonych w art. 58 ust. 1 tego aktu prawnego, podlega – zgodnie z art. 83 ust. 5 lit. e) in fine rozporządzenia 2016/679 – administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
12.
Oceniając, czy, a jeśli tak, to w jakim wymiarze powinna być nałożona administracyjna kara pieniężna, organ nadzorczy ma obowiązek uwzględnić następujące okoliczności (przesłanki wymiaru kary) określone w art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679:
a)
charakter, wagę i czas trwania naruszenia przy uwzględnieniu charakteru, zakresu lub celu danego przetwarzania, liczby poszkodowanych osób, których dane dotyczą, oraz rozmiaru poniesionej przez nie szkody,
b)
umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia,
c)
działania podjęte przez administratora lub podmiot przetwarzający w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez osoby, których dane dotyczą,
d)
stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego z uwzględnieniem środków technicznych i organizacyjnych wdrożonych przez nich na mocy art. 25 i 32,
e)
wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego,
f)
stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków,
g)
kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie,
h)
sposób, w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu, w szczególności, czy i w jakim zakresie administrator lub podmiot przetwarzający zgłosili naruszenie,
i)
jeżeli wobec administratora lub podmiotu przetwarzającego, których sprawa dotyczy, zostały wcześniej zastosowane w tej samej sprawie środki, o których mowa w art. 58 ust. 2 - przestrzeganie tych środków,
j)
stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania na mocy art. 40 lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji na mocy art. 42,
k)
wszelkie inne obciążające lub łagodzące czynniki mające zastosowanie do okoliczności sprawy, takie jak osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty.
13.
Ponadto organ nadzorczy – zgodnie z art. 83 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 – zapewnia by stosowane administracyjne kary pieniężne były w każdym indywidualnym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające (zasady wymiaru kary).
14.
Celem ustalenia podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej podmiot, wobec którego toczy się postępowanie w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, zobowiązany jest na żądanie Prezesa UODO dostarczyć mu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania, danych niezbędnych do określenia tejże podstawy (art. 101a ust. 1 u.o.d.o.). Natomiast, w przypadku niedostarczenia tych danych przez podmiot podlegający ukaraniu, Prezes UODO ustala podstawę wymiaru administracyjnej kary pieniężnej w sposób szacunkowy, uwzględniając wielkość podmiotu, specyfikę prowadzonej przez niego działalności lub ogólnie dostępne dane finansowe dotyczące podmiotu (art. 101a ust. 2 u.o.d.o.).
15.
Równowartość wyrażonych w euro kwot, o których mowa w art. 83 rozporządzenia 2016/679, oblicza się w złotych według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w tabeli kursów na dzień 28 stycznia każdego roku, a w przypadku, gdy w danym roku Narodowy Bank Polski nie ogłasza średniego kursu euro w dniu 28 stycznia – według średniego kursu euro ogłoszonego w najbliższej po tej dacie tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego (art. 103 u.o.d.o.).
16.
Stosownie do art. 60 u.o.d.o. postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych jest prowadzone przez Prezesa UODO. Z kolei art. 7 ust. 1 u.o.d.o. stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie do postępowań administracyjnych przed Prezesem UODO (w tym w postępowaniach w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, o których mowa w Rozdziale 11 u.o.d.o.) stosuje się przepisy k.p.a. Zgodnie z art. 7 ust. 2 u.o.d.o. postępowania te są postępowaniami jednoinstancyjnymi.
17.
W myśl art. 44 k.p.a., w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43 k.p.a., operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego (§ 1). Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata (§ 2). W przypadku niepodjęcia przesyłki w tym terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia (§ 3). Doręczenie uważa się za dokonane z upływem 14 dnia od daty pierwszej próby doręczenia a pismo pozostawia się w aktach sprawy (§ 4).

Ocena prawna

18.
Odnosząc przytoczone powyżej przepisy rozporządzenia 2016/679 do ustalonego w niniejszej sprawie stanu faktycznego rozważyć należy w pierwszej kolejności czy Przedsiębiorca jest adresatem obowiązków, o których mowa w art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679, naruszenie których podlega administracyjnej karze pieniężnej na podstawie art. 83 ust. 5 lit. e) rozporządzenia 2016/679. Oba wskazane wyżej przepisy nakładają obowiązki procesowe – w ramach prowadzonych przez Prezesa UODO postępowań – na administratorów i na podmioty przetwarzające. W toku postępowania o sygn. DS.523.7222.2021 ustalono, że Przedsiębiorca, działając w charakterze pracodawcy, przetwarza lub przetwarzał dane osobowe Skarżącej pozyskane w związku z jej zatrudnieniem, w tym (prawdopodobnie) dane biometryczne, tj. odciski jej palców. Powyższe nakazuje przyjąć, że w odniesieniu do danych osobowych Skarżącej, Przedsiębiorca występuje w roli administratora zdefiniowanego w art. 4 pkt 7 rozporządzenia 2016/679, ustalającego zarówno cele, jak i sposoby przetwarzania danych osobowych. W związku z tym Prezes UODO uprawniony jest – zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679 – do nakazania mu przedstawienia informacji niezbędnych do rozpatrzenia skargi Pani B.W., a Przedsiębiorca – na tej samej podstawie prawnej – zobowiązany jest takich informacji udzielić.
19.
W postępowaniu o sygn. DS.523.7222.2021, w celu uzyskania informacji potrzebnych dla rozpatrzenia zarzutów podnoszonych przez Skarżącą, Prezes UODO trzykrotnie zwracał się do Przedsiębiorcy z wezwaniem do złożenia wyjaśnień, formułując w tym kontekście konkretne, szczegółowe pytania dotyczące sprawy (zob. pkt 2 i 4 decyzji). Pierwsze wezwanie wystosowane do Przedsiębiorcy – pismo z 3 grudnia 2021 r., wysłane na adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej Przedsiębiorcy – odebrane zostało osobiście przez adresata 9 grudnia 2021 r. Okoliczności związane z datą doręczenia przesyłki, imieniem i nazwiskiem odbierającego oraz sposobem doręczenia wzmiankowanego pisma nie budzą wątpliwości wobec treści adnotacji widniejącej na zwrotnym potwierdzeniu odbioru korespondencji, dokonanej przez pracownika operatora pocztowego. Prezes UODO nie znajduje podstaw by kwestionować jej prawdziwość, a tym samym i skuteczność samego doręczenia. Stanu tego nie zmienia fakt, że Pan C. U. (jak należy przypuszczać, dorosły domownik adresata) poinformował następczo organ, iż to właśnie on przypadkowo odebrał pismo skierowane do Przedsiębiorcy, podczas gdy jego adresat przebywa poza granicami kraju. Ww. oświadczenie zupełnie sprzeczne jest z treścią informacji widniejących na zwrotnym potwierdzeniu odbioru przedmiotowej korespondencji. Jak zaś wynika z ugruntowanego orzecznictwa sądów administracyjnych, charakter zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki uzasadnia przyjęcie, że dokument ten korzysta z domniemania prawdziwości[4]. Domniemanie to może wprawdzie zostać obalone przeciwdowodem. Ciężar obalenia domniemania prawdziwości pocztowego dowodu doręczenia pisma spoczywa jednak na zainteresowanym. Tymczasem w niniejszej sprawie ani Pan C. U., ani tym bardziej Przedsiębiorca nie przedstawili żadnych dowodów (w postaci np.: informacji o sposobie rozpatrzenia reklamacji zgłoszonej w związku ze sposobem dostarczenia przesyłki lub oświadczenia o adresie do doręczeń Przedsiębiorcy poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej), które przemawiałyby za uznaniem, iż pismo Prezesa UODO z 3 grudnia 2021 r. zostało odebrane przez inną – aniżeli sam Przedsiębiorca – osobę. Dowodem takim nie jest z pewnością sama deklaracja Pana C. U. Powyższe przemawia za uznaniem, że Przedsiębiorca dysponował wiedzą o toczącym się postępowaniu oraz o kierowanych do niego żądaniach organu. Mimo to Przedsiębiorca nie udzielił jednak informacji, o które zwrócił się do niego Prezes UODO.
20.
Kolejne pisma organu ochrony danych osobowych (korespondencja z 5 kwietnia 2024 r. oraz z 7 maja 2024 r.) nie zostały odebrane przez Przedsiębiorcę, przy tym jednak – wobec spełnienia wymogów określonych w art. 44 k.p.a. – organ uznał je za prawidłowo doręczone ww. I tym razem Przedsiębiorca nie przedstawił żadnych informacji, które przyczyniłyby się do ustalenia stanu faktycznego sprawy o sygn. DS.523.7222.2021. Stanu tego nie zmieniło wszczęcie przez Prezesa UODO niniejszego postępowania w przedmiocie nałożenia na Przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej (o sygn. DKE.561.1.2025). Pismo z 13 stycznia 2025 r. skierowane do Przedsiębiorcy w ramach tego postępowania (zob. pkt 8 decyzji), pomimo dwukrotnej, prawidłowej awizacji nie zostało podjęte w terminie, przy czym należy uznać je za doręczone Przedsiębiorcy w trybie doręczenia zastępczego, o którym mowa w art. 44 k.p.a. Powyższe przemawia za uznaniem, że Przedsiębiorca miał obiektywnie zachowaną możliwość zapoznania się z treścią pism wystosowanych do niego przez organ nadzorczy, a okoliczność braku ich odbioru – skutkująca brakiem złożenia wyjaśnień, o które organ zwracał się do Przedsiębiorcy kilkakrotnie – obciąża wyłącznie jego samego. W ocenie Prezesa UODO, bierna postawa Przedsiębiorcy świadczy o jego lekceważącym stosunku zarówno wobec organu, jak i prowadzonego postępowania.
21.
Argumentację tę wzmacnia dodatkowo okoliczność, że Przedsiębiorca aktywnie prowadzi działalność gospodarczą. Jak wynika bowiem z informacji opublikowanych w CEIDG, Przedsiębiorca uzyskał zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży, obowiązujące w okresie (…). Informację tę upublicznił w rejestrze Urząd Miasta P. Skoro zatem Przedsiębiorca ubiegał się o wzmiankowane zezwolenie – co wiązało się z koniecznością złożenia stosownego wniosku oraz uiszczenia opłaty[5] – zupełnie niezrozumiałe pozostają powody, dla których Przedsiębiorca nie wykazał żadnej aktywności w postępowaniu prowadzonym przed Prezesem UODO. Na Przedsiębiorcy spoczywa powinność wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa, w tym wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych – mających wobec niego zastosowanie z tytułu roli, jaką pełni on w odniesieniu do przetwarzanych danych osobowych swoich pracowników, tj. roli administratora tych danych. Tym samym Przedsiębiorca zobowiązany był (i nadal jest), stosownie do brzmienia art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679, udzielić odpowiedzi na wezwanie Prezesa UODO. Charakter omawianej czynności nie wymagał jego osobistego działania, co uzasadnia przekonanie, że Przedsiębiorca – w sytuacji, gdy istniały jakiekolwiek obiektywne przeszkody uniemożliwiające mu dokonanie czynności, do podjęcia których został wezwany (np. pobyt poza granicami kraju) – mógł i powinien był w tym celu ustanowić pełnomocnika. Przedsiębiorca nie skorzystał jednak z takiej możliwości.
22.
Biernej postawy Przedsiębiorcy nie zmieniły również próby nawiązania z nim kontaktu telefonicznego, w tym rozmowa przeprowadzona przez pracownika UODO z Panią D. T., tj. osobą bezpośrednio współpracującą z Przedsiębiorcą. Mimo wyczerpania wszelkich środków, służących pozyskaniu informacji niezbędnych do wszechstronnego wyjaśnienia sprawy zainicjowanej skargą Pani B. W. – które to informacje bez wątpienia pozostają w dyspozycji Przedsiębiorcy – ten do chwili wydania niniejszej decyzji administracyjnej nie podjął współpracy z organem ochrony danych osobowych.
23.
Brak złożenia wyjaśnień, których Prezes UODO żądał od Przedsiębiorcy jest przeszkodą w obiektywnym, wnikliwym i wszechstronnym rozpatrzeniu sprawy o sygn. DS.523.7222.2021. W związku z powyższym należy uznać, że zaistniały przesłanki uzasadniające nałożenie na Przedsiębiorcę – na mocy art. 83 ust. 5 lit. e) rozporządzenia 2016/679 – administracyjnej kary pieniężnej w związku z naruszeniem przepisu art. 58 ust. 1 lit. a) i lit. e) rozporządzenia 2016/679, polegającym na niedostarczeniu informacji oraz niezapewnieniu dostępu do wszelkich danych osobowych i informacji niezbędnych Prezesowi UODO do realizacji jego zadań w postępowaniu o sygn. DS.523.7222.2021. Skutkiem braku dostępu do informacji, których Prezes UODO żądał od Przedsiębiorcy, było także nieuzasadnione przedłużenie czasu trwania postępowania zainicjowanego skargą, co stało z kolei w sprzeczności z podstawowymi zasadami rządzącymi postępowaniem administracyjnym – określonymi w art. 12 ust. 1 k.p.a. zasadami wnikliwości i szybkości postępowania.

Przesłanki i zasady wymiaru administracyjnej kary pieniężnej

24.
Stosownie do treści art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, administracyjne kary pieniężne nakłada się zależnie od okoliczności każdego indywidualnego przypadku. Decydując o nałożeniu na Przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej Prezes UODO – zgodnie z art. 83 ust. 2 lit. a)-k) rozporządzenia 2016/679 – wziął pod uwagę następujące okoliczności sprawy, stanowiące o konieczności zastosowania w niniejszej sprawie tego rodzaju sankcji oraz wpływające obciążająco na wymiar nałożonej administracyjnej kary pieniężnej.
25.
Charakter, wagę i czas trwania naruszenia (art. 83 ust. 2 lit. a) rozporządzenia 2016/679). Naruszenie podlegające administracyjnej karze pieniężnej w niniejszej sprawie godzi w system mający na celu ochronę jednego z podstawowych praw osoby fizycznej, którym jest prawo do ochrony jej danych osobowych, czy też szerzej – do ochrony jej prywatności. Istotnym elementem tego systemu, którego ramy określone zostały przepisami rozporządzenia 2016/679, są organy nadzorcze, na które nałożone zostały zadania związane z ochroną i egzekwowaniem praw osób fizycznych w tym zakresie. W celu umożliwienia realizacji tych zadań organy nadzorcze wyposażone zostały w szereg uprawnień kontrolnych, uprawnień umożliwiających prowadzenie postępowań administracyjnych oraz uprawnień naprawczych. Natomiast na administratorów i podmioty przetwarzające nałożone zostały, skorelowane z uprawnieniami organów nadzorczych, określone obowiązki, w tym obowiązek zapewnienia tym organom dostępu do danych osobowych i informacji niezbędnych do realizacji ich zadań. Wagę naruszenia tych obowiązków podkreślił sam prawodawca unijny, przewidując za ich naruszenie karę wyższą z dwóch określonych przepisami rozporządzenia 2016/679, tj. karę do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego. Postępowanie Przedsiębiorcy w niniejszej sprawie, polegające na uniemożliwieniu dostępu do żądanych przez Prezesa UODO informacji i danych osobowych należy uznać za godzące w cały system ochrony danych osobowych, a w związku z tym mające dużą wagę i naganny charakter. Wagę naruszenia zwiększa dodatkowo okoliczność, że dokonane przez Przedsiębiorcę naruszenie nie było zdarzeniem jednorazowym i incydentalnym. Stwierdzone zaniechanie Przedsiębiorcy było ciągłe i długotrwałe, trwało bowiem od upływu 7-dniowego terminu na złożenie wyjaśnień, wyznaczonego w pierwszym wezwaniu skierowanym do Przedsiębiorcy w postępowaniu o sygn. DS.523.7222.2021, to jest od 17 grudnia 2021 r., do dnia wydania decyzji administracyjnej kończącej niniejsze postępowanie – a zatem ponad 3 lata.
26.
Umyślny charakter naruszenia (art. 83 ust. 2 lit. b) rozporządzenia 2016/679). W ocenie Prezesa UODO po stronie Przedsiębiorcy zaistniał świadomy i celowy brak woli współpracy w zapewnieniu organowi nadzorczemu dostępu do wszelkich informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy, o które Prezes UODO zwracał się do niego kilkukrotnie – o czym świadczy fakt osobistego odbioru pierwszego z pism skierowanych do niego w ramach postępowania o sygn. DS.523.7222.2021. Przedsiębiorca miał świadomość toczącego się przed Prezesem UODO postępowania, z uwagi na co nieudzielenie odpowiedzi na kierowaną do niego korespondencję (jak również brak odbioru kolejnych pism organu nadzorczego) Prezes UODO odbiera jako celowe działanie mające na celu utrudnienie mu lub nawet uniemożliwienie dokonania oceny zasadności skargi wniesionej przez Skarżącą. Okoliczność ta winna być oceniana negatywnie i uznana za obciążającą w kontekście ustalenia zarówno zasadności wymierzenia, jak i wysokości orzeczonej kary pieniężnej.
27.
Stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków (art. 83 ust. 2 lit. f) rozporządzenia 2016/679). W toku niniejszego postępowania w przedmiocie nałożenia na Przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej, a także w toku postępowania o sygn. DS.523.7222.2021, Przedsiębiorca nie podjął w żadnym stopniu współpracy z Prezesem UODO. W szczególności Przedsiębiorca nie przedstawił informacji żądanych przez Prezesa UODO, co mogłoby być potraktowane jako działanie mające na celu usunięcie stwierdzonego w niniejszej sprawie naruszenia lub złagodzenie jego skutków. Taki brak współpracy z Prezesem UODO skutkował utrudnieniem i nieuzasadnionym przedłużeniem prowadzonego przez Prezesa UODO postępowania skargowego. Trwanie Przedsiębiorcy w stanie naruszenia (brak woli przywrócenia stanu zgodnego z prawem polegającego na wywiązywaniu się z ciążących na nim obowiązków procesowych w postępowaniu przed Prezesem UODO) wpływa – w ocenie Prezesa UODO – obciążająco na ocenę stwierdzonego naruszenia.
28.
W ocenie Prezesa UODO żadna z okoliczności, o których mowa w art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, nie przemawia za złagodzeniem ustalonego – z uwzględnieniem wyżej wskazanych okoliczności obciążających – wymiaru kary orzeczonej niniejszą decyzją administracyjną.
29.
Inne, niżej wskazane okoliczności, o których mowa w art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, po dokonaniu oceny ich wpływu na stwierdzone w niniejszej sprawie naruszenie, zostały przez Prezesa UODO uznane za neutralne, to znaczy niemające ani obciążającego ani łagodzącego wpływu na wymiar orzeczonej administracyjnej kary pieniężnej:
a)
Wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora (art. 83 ust. 2 lit. e) rozporządzenia 2016/679).
Prezes UODO nie stwierdził, aby Przedsiębiorca dokonał wcześniej jakichkolwiek naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych, w związku z czym brak jest podstaw do traktowania tej okoliczności jako obciążającej. A ponieważ taki stan (wywiązywanie się z obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych) jest stanem naturalnym w otoczeniu prawnym, w którym Przedsiębiorca funkcjonuje, nie może mieć on również wpływu łagodzącego na dokonaną przez Prezesa UODO ocenę naruszenia.
b)
Sposób w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu (art. 83 ust. 2 lit. h) rozporządzenia 2016/679).
Informację o stwierdzonym w niniejszej sprawie naruszeniu Prezes UODO uzyskał z urzędu analizując przebieg toczącego się przed nim postępowania o sygn. DS.523.7222.2021 . Jest to naturalny sposób powzięcia informacji o tego rodzaju naruszeniu, wynikający z kompetencji Prezesa UODO do oceny przebiegu tego postępowania i oceny, jakie informacje są mu niezbędne do rozstrzygnięcia prowadzonej sprawy. Brak jest więc podstaw do negatywnej oceny faktu, że informacja o naruszeniu nie pochodzi od Przedsiębiorcy; fakt ten nie może być jednak też uwzględniony na korzyść Przedsiębiorcy skoro nie brał on żadnego udziału w uzyskaniu przez Prezesa UODO informacji o naruszeniu.
c)
Przestrzeganie wcześniej zastosowanych w tej samej sprawie środków, o których mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 (art. 83 ust. 2 lit. i) rozporządzenia 2016/679).
Przed wydaniem niniejszej decyzji Prezes UODO nie stosował wobec Przedsiębiorcy w rozpatrywanej sprawie żadnych środków wymienionych w art. 58 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, w związku z czym Przedsiębiorca nie miał obowiązku podejmowania żadnych działań związanych z ich stosowaniem, a które to działania, poddane ocenie Prezesa UODO, mogłyby mieć obciążający lub łagodzący wpływ na ocenę stwierdzonego naruszenia.
d)
Stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji (art. 83 ust. 2 lit. j) rozporządzenia 2016/679).
Przedsiębiorca nie stosuje instrumentów, o których mowa w art. 40 i art. 42 rozporządzenia 2016/679. Ich przyjęcie, wdrożenie i stosowanie nie jest jednak – jak stanowią przepisy rozporządzenia 2016/679 – obowiązkowe dla administratorów, w związku z czym okoliczność ich niestosowania nie może być w niniejszej sprawie poczytana na niekorzyść Przedsiębiorcy. Na korzyść Przedsiębiorcy natomiast mogłaby być uwzględniona okoliczność przyjęcia i stosowania tego rodzaju instrumentów jako środków gwarantujących wyższy niż standardowy poziom ochrony przetwarzanych danych osobowych.
e)
Osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty (art. 83 ust. 2 lit. k) rozporządzenia 2016/679).
Prezes UODO nie stwierdził, żeby Przedsiębiorca, w związku z nieudzieleniem żądanych przez niego informacji, odniósł jakiekolwiek korzyści finansowe lub uniknął tego rodzaju strat. Brak jest więc podstaw do traktowania tej okoliczności jako obciążającej Przedsiębiorcę. Stwierdzenie zaistnienia wymiernych korzyści finansowych wynikających z naruszenia przepisów rozporządzenia 2016/679 należałoby ocenić zdecydowanie negatywnie. Natomiast nieosiągnięcie przez Przedsiębiorcę takich korzyści, jako stan naturalny, niezależny od jego woli i jego działania, jest okolicznością, która z istoty rzeczy nie może być dla niego łagodzącą. Potwierdza to samo sformułowanie przepisu art. 83 ust. 2 lit. k) rozporządzenia 2016/679, który nakazuje organowi nadzorczemu zwrócić należytą uwagę na korzyści „osiągnięte” – zaistniałe po stronie podmiotu dokonującego naruszenia.
f)
Inne obciążające lub łagodzące czynniki (art. 83 ust. 2 lit. k) rozporządzenia 2016/679).
Prezes UODO, wszechstronnie rozpatrując sprawę, nie odnotował innych niż opisane powyżej okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę naruszenia i na wysokość orzeczonej administracyjnej kary pieniężnej.
30.
Pozostałe okoliczności wymienione w art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 nie mogły być wzięte pod uwagę przez Prezesa UODO ze względu na charakter naruszenia (dotyczącego relacji administratora z organem nadzorczym, a nie z osobami, których dane dotyczą). Są to:
a)
liczba poszkodowanych osób i rozmiar poniesionej przez nie szkody (art. 83 ust. 2 lit. a) rozporządzenia 2016/679) – ze względu na to, że naruszenie (nieudzielenie przez Przedsiębiorcę Prezesowi UODO dostępu do niezbędnych informacji) nie wiąże się z naruszeniem danych osobowych żadnej osoby, w konsekwencji nie można stwierdzić, że w sprawie wystąpiły szkody po stronie osób fizycznych,
b)
działania podjęte przez administratora w celu zminimalizowania szkód poniesionych przez osoby, których dane dotyczą (art. 83 ust. 2 lit. c) rozporządzenia 2016/679) – ze względu na to, że w sprawie nie można stwierdzić by wystąpiły szkody po stronie osób fizycznych, brak jest obowiązku i możliwości podjęcia przez Przedsiębiorcę jakichkolwiek działań mających na celu ich zminimalizowanie,
c)
stopień odpowiedzialności administratora z uwzględnieniem środków technicznych i organizacyjnych wdrożonych przez nich na mocy art. 25 i 32 rozporządzenia 2016/679 (art. 83 ust. 2 lit. d) rozporządzenia 2016/679) – ze względu na to, że naruszenie w samej swojej istocie nie wiąże się ze środkami technicznymi i organizacyjnym wdrożonymi przez Przedsiębiorcę w celu zapewnienia ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa ich przetwarzania,
d)
kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie (art. 83 ust. 2 lit. g) rozporządzenia 2016/679) – ze względu na to, że naruszenie polegające na niedostarczeniu informacji oraz niezapewnieniu dostępu do danych osobowych i informacji niezbędnych Prezesowi UODO do realizacji jego zadań nie wiąże się z naruszeniem żadnych danych osobowych.
31.
Stosownie do brzmienia art. 83 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 nałożona przez organ nadzorczy administracyjna kara pieniężna powinna być w każdym indywidualnym przypadku skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca. Sankcja jest skuteczna, jeśli pozwala osiągnąć cel, dla którego ją wprowadzono. Sankcja jest proporcjonalna, jeśli nie przekracza progu dolegliwości określonego przez uwzględnienie okoliczności konkretnego przypadku. Sankcja jest zaś odstraszająca, jeśli realizuje względy prewencji indywidualnej i generalnej, innymi słowy, stanowi czytelny sygnał o dezaprobowaniu naruszenia dla społeczeństwa, a także dla samego adresata sankcji[6]. Tak zdefiniowane zasady wymierzania administracyjnych kar pieniężnych wymagają odniesienia się do wielkości, możliwości finansowych i pozycji ukaranego podmiotu na rynku, a za miernik tych atrybutów ukaranego podmiotu, w przypadku gdy jest nim przedsiębiorstwo, rozporządzenie 2016/679 pozwala przyjąć całkowity roczny światowy obrót z poprzedniego roku obrotowego (art. 83 ust. 5 rozporządzenia 2016/679). Uzupełniając tę zasadę, przepis art. 101a ust. 2 u.o.d.o. stanowi, że w przypadku braku takich danych Prezes UODO ustala podstawę wymiaru administracyjnej kary pieniężnej w oparciu o szacunki, co do wielkości podmiotu, specyfiki prowadzonej przez niego działalności lub ogólnie dostępne dane finansowe dotyczące podmiotu. Odniesienie się do potencjału ekonomicznego ukaranego podmiotu jest konieczne gdyż m.in. kara niewspółmiernie niska w stosunku do możliwości finansowych sprawcy naruszenia (kara wręcz „niezauważalna” dla tego podmiotu) nie będzie skuteczna i odstraszająca; kara zbyt dolegliwa (kara, której uiszczenie zagrozi bytowi podmiotu) nie będzie natomiast karą proporcjonalną.
32.
W ocenie Prezesa UODO kara nałożona na Przedsiębiorcę w niniejszym postępowaniu odpowiada zasadom wskazanym w art. 83 ust. 1 rozporządzenia 2016/679. Jej dolegliwość w wymiarze finansowym zdyscyplinuje Przedsiębiorcę do prawidłowej współpracy z Prezesem UODO w postępowaniach prowadzonych z jego udziałem. W wymiarze dyscyplinującym Przedsiębiorcę kara będzie więc skuteczna (osiągnie swój cel). Kara ta spełni ponadto funkcję odstraszającą; będzie jasnym sygnałem dla Przedsiębiorcy, zobowiązanego na mocy przepisów rozporządzenia 2016/679 do współpracy z Prezesem UODO, że lekceważenie obowiązków związanych ze współpracą z nim (w szczególności utrudnianie dostępu do danych osobowych i informacji niezbędnych do realizacji jego zadań) stanowi naruszenie o dużej wadze i jako takie podlegać będzie sankcjom finansowym. Nałożona niniejszą decyzją kara jest też – w ocenie Prezesa UODO – proporcjonalna do wagi stwierdzonego naruszenia oraz do możliwości jej poniesienia przez Przedsiębiorcę bez dużego uszczerbku dla prowadzonej przez niego działalności. Wobec nieprzedstawienia przez Przedsiębiorcę żądanych przez Prezesa UODO danych finansowych za rok 2023 i/lub 2024, a także wobec braku możliwości ich pozyskania z ogólnie dostępnych źródeł, dokonując szacunkowego ustalenia wysokości administracyjnej kary pieniężnej w niniejszej sprawie, Prezes UODO wziął pod uwagę, w oparciu o art. 101a ust. 2 u.o.d.o., specyfikę, zakres i skalę prowadzonej przez Przedsiębiorcę działalności. Przedsiębiorca figuruje w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako podmiot aktywnie prowadzący działalność gospodarczą o charakterze restauracyjnym (przedmiot przeważającej działalności Przedsiębiorcy jest zaklasyfikowany jako nr PKD 56.11.Z). Stałym miejscem wykonywania działalności Przedsiębiorcy, będącym jednocześnie adresem do doręczeń, jest: ul. (…). Natomiast dodatkowym miejscem wykonywania działalności gospodarczej – będącym jednocześnie adresem, pod którym mieści się restauracja (…), współprowadzona przez Przedsiębiorcę z Panią D. T. – jest: ul. (…) T. Z informacji dostępnych w sieci Internet wynika, że restauracja czynna jest 7 dni w tygodniu, a poza obsługą klientów indywidualnych organizuje także liczne przyjęcia okolicznościowe[7], co wskazuje na stałość osiąganych przez Przedsiębiorcę przychodów. Przedsiębiorca figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT ze statusem „czynny podatnik”. Wszystkie te informacje przemawiają za uznaniem działalności gospodarczej Przedsiębiorcy za rentowną i dobrze prosperującą.
33.
W związku z tym, że ukaraniu w niniejszej sprawie podlega podmiot prowadzący działalność na niewielką skalę – co wynika z jej wyłącznie lokalnego charakteru – nałożona na niego niniejszą decyzją administracyjną kara pieniężna w stosunkowo niewielkiej wysokości (stanowiącej 0,02 % maksymalnej wysokości kary, którą zgodnie z art. 83 ust. 5 lit. e) in fine rozporządzenia 2016/679 Prezes UODO mógł orzec za stwierdzone w niniejszej sprawie naruszenie) będzie dla Przedsiębiorcy karą dolegliwą i przez to skuteczną, ale również możliwą do jej poniesienia bez zagrożenia materialnych podstaw jego bytu i prowadzonej przez niego działalności.
34.
Aby zapewnić spójne podejście do nakładania administracyjnych kar pieniężnych, Europejska Rada Ochrony Danych przyjęła Wytyczne 04/2022 w sprawie obliczania administracyjnych kar pieniężnych na podstawie RODO[8] (dalej: Wytyczne 04/2022). Punktem wyjścia do obliczeń jest rozważenie trzech elementów: kategoryzacji naruszeń ze względu na ich charakter zgodnie z art. 83 ust. 4-6 rozporządzenia 2016/679, powagi naruszenia oraz obrotu przedsiębiorstwa stanowiącego jeden z istotnych elementów, które należy wziąć pod uwagę w celu wyliczenia wysokości kary pieniężnej. Brak informacji o wysokości przychodów osiągniętych przez Przedsiębiorcę ograniczył możliwość zastosowania metodyki obliczenia kary pieniężnej za pomocą wartości procentowych określonych w Wytycznych 04/2022. Prezes UODO ustalając wysokość administracyjnej kary pieniężnej w niniejszej sprawie wziął zatem pod uwagę ogólne zasady wymiaru kary pieniężnej opisane wyżej (zob. pkt 31-33 decyzji).
35.
Mając na uwadze przepis art. 103 u.o.d.o. Prezes UODO za naruszenia opisane w sentencji niniejszej decyzji administracyjnej, nałożył na Przedsiębiorcę – stosując średni kurs euro z dnia 28 stycznia 2025 r., zgodnie z którym 1 EUR = 4,2092 PLN – administracyjną karę pieniężną w kwocie 18 941 PLN (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset czterdzieści jeden złotych), co stanowi równowartość 4 500 EUR (słownie: cztery tysiące pięćset euro).
Mając powyższe na uwadze Prezes UODO orzekł jak w sentencji niniejszej decyzji.
[1] Dz. U. z 2024 r., poz. 572.
[2] Dz. U. z 2019 r. poz. 1781.
[3] Dz. Urz. UE L 119, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 2018 r., str. 2, Dz. Urz. UE L 74 z 2021 r., str. 35.
[4] Zob. wyrok NSA z dnia 6 października 2010 r., I OSK 1493/10, LEX nr 784355.
[5] Zob. serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou280 [dostęp: 04..06.2025 r.].
[6] Por. P. Litwiński (red.), Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. […]; Komentarz do art. 83 [w:] P. Litwiński (red.) Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Wybrane przepisy sektorowe. Komentarz
[7] Zob. strona internetowa restauracji (…)
[8] Wytyczne 04/2022 w sprawie obliczania administracyjnych kar pieniężnych na podstawie RODO. Wersja 2.1. Przyjęte 24 maja 2023 r., dostępne w Internecie: https://edpb.europa.eu/system/files/2024-01/edpb_guidelines_042022_calculationofadministrativefines_pl_0.pdf [dostęp: 04.06.2025 r.].