
Warszawa, 2 kwietnia 2025prawomocna
Decyzja DKN.5110.14.2022
-
-
Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) w związku z art. 7 i art. 60 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781), a także art. 57 ust. 1 lit. a) i h) oraz art. 58 ust. 2 lit. b) w związku z art. 38 ust. 1, 2, 3 i 6 oraz art. 39 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”,
-
po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych przez (…) w K. z siedzibą w K. przy ul. (…), Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
-
stwierdzając naruszenie przez (…) w K. z siedzibą w K. przy ul. (…), zwaną dalej także „Uczelnią” lub „Administratorem”, następujących przepisów rozporządzenia 2016/679:
- 1)
-
art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, polegające na niezapewnieniu przed dniem (…) 2023 r., aby inspektor ochrony danych (zwany dalej również „IOD”) był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych,
- 2)
-
art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, polegające na niezapewnieniu IOD przed dniem (…) 2023 r. zasobów niezbędnych do utrzymania jego wiedzy fachowej,
- 3)
-
art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/679, polegające na niezapewnieniu przed dniem (…) 2023 r., aby w związku z wykonywaniem swoich zadań IOD nie otrzymywał instrukcji dotyczących ich wykonywania oraz nie był odwoływany i karany za wykonywanie tych zadań,
- 4)
-
art. 38 ust. 6 rozporządzenia 2016/679, polegające na niezapewnieniu, że na IOD nie będą nakładane zadania mogące powodować konflikt interesów,
- 5)
-
art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, polegające na niewdrożeniu przed dniem (…) 2023 r. środków organizacyjnych lub technicznych, pozwalających na rozliczanie przez Uczelnię IOD z wykonania jego zadań wynikających z przepisów rozporządzenia 2016/679,
-
Udziela (…) w K. z siedzibą w K. przy ul. (…) upomnienia.
-
-
Uzasadnienie
-
Na podstawie art. 57 ust. 1 lit. a) i h) rozporządzenia 2016/679, realizując zadanie monitorowania i egzekwowania stosowania przepisów rozporządzenia 2016/679 dotyczących inspektora ochrony danych, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zwany dalej także „Prezesem UODO”, zwrócił się pismem z dnia 16 marca 2022 r. (sygn. (…)) do Uczelni jako administratora, celem uzyskania od niej informacji niezbędnych do realizacji ww. zadania.
-
W treści ww. pisma, Prezes UODO zwrócił się do Uczelni z następującymi pytaniami:
- 1)
-
czy w Uczelni został wyznaczony IOD?
- 2)
-
czy na Uczelni jako administratorze ciąży obowiązek wyznaczenia IOD (jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej) czy też IOD został wyznaczony mimo braku takiego obowiązku?
- 3)
-
Czy Uczelnia opublikowała imię i nazwisko oraz kontakt do IOD na swojej stronie internetowej lub – jeżeli nie prowadzi swojej strony internetowej, w sposób ogólnie dostępny w miejscu prowadzenia swojej działalności?
- 4)
-
czy informacje, o których mowa w pkt 3, znajdują się w ogólnie dostępnym miejscu?
- 5)
-
czy IOD jest pracownikiem Uczelni, a jeżeli nie, to na jakiej podstawie prawnej wykonuje swoje obowiązki?
- 6)
-
czy IOD został powołany w Uczelni na wyłączność, czy wykonuje obowiązki inspektorskie również u innych administratorów?
- 7)
-
na podstawie jakich kwalifikacji Uczelnia wyznaczył IOD (np. wykształcenie, doświadczenie, wiedza)?
- 8)
-
jakie niezbędne zasoby, o których mowa w art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, Uczelnia zapewnia IOD?
- 9)
-
w jaki sposób Uczelnia zapewnia zasoby na utrzymanie wiedzy fachowej IOD?
- 10)
-
jakie stanowisko w Uczelni zajmuje IOD i komu podlega w strukturze organizacyjnej administratora?
- 11)
-
czy Uczelnia powołała zastępcę IOD, a jeżeli tak, to kiedy?
- 12)
-
czy w Uczelni funkcjonuje zespół IOD lub inna forma stałego wsparcia IOD w zakresie wykonywania jego zadań?
- 13)
-
w jaki sposób Uczelnia zapewnia by IOD był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych (np. czy zostały opracowane zasady dotyczące tego, jakie sprawy mają być konsultowane z IOD, kto i w jakich sytuacjach powinien zgłaszać się w celu uzyskania konsultacji IOD, czy i na jakich zasadach IOD bierze udział w naradach kierownictwa)?
- 14)
-
w jaki sposób Uczelnia zapewnia IOD dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania?
- 15)
-
czy Uczelnia przyjęła regulacje wewnętrzne dotyczące funkcjonowania IOD (w szczególności zapewnienia poszanowania gwarancji jego niezależności oraz jego uprawnień w zakresie dostępu do danych osobowych i operacji przetwarzania, włączania we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, unikania konfliktu interesów), a jeżeli tak, to w jakim akcie wewnętrznym zostały one przewidziane?
- 16)
-
w jaki sposób Uczelnia zapewnia, aby IOD nie były wydawane instrukcje co do wykonywania przez niego zadań?
- 17)
-
w jaki sposób Uczelnia zapewnia, aby IOD nie był karany i odwoływany za wykonywanie swoich zadań?
- 18)
-
w jaki sposób Uczelnia postępuje w przypadku, gdy nie uwzględnia wskazówek lub rekomendacji IOD, np. czy dokumentuje powody niezastosowania tych wskazówek?
- 19)
-
w jaki sposób osoby, których dane dotyczą, mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych zgodnie z art. 38 ust. 4 rozporządzenia 2016/679?
- 20)
-
czy IOD wykonuje również inne obowiązki lub sprawuje inną funkcję poza obowiązkami związanymi z ochroną danych osobowych, jeżeli tak to:
- a)
-
jakie oraz w jakim wymiarze czasu pełni funkcję IOD, a w jakim inne zadania,
- b)
-
w jaki sposób Uczelnia oceniła, że w przypadku każdego z tych zadań nie występuje konflikt interesów, o którym mowa w art. 38 ust 6 rozporządzenia 2016/679 ?
- c)
-
czy w zakresie wykonywania innych zadań IOD podlega innym osobom niż najwyższe kierownictwo Uczelni?
- 21)
-
czy Uczelnia opracowała politykę zarządzania konfliktem interesów lub wprowadziła inny mechanizm zapewniający niewystępowanie konfliktu interesów?
- 22)
-
czy IOD wykonuje swoje zadania jedynie w siedzibie Uczelni, a jeżeli nie, to w jakim miejscu i w jaki sposób zapewniona jest stała dostępność IOD dla kierownictwa i pracowników Uczelni?
- 23)
-
czy IOD opracował (systematycznie opracowuje) plan swojej pracy np. w zakresie szkoleń, audytów?
- 24)
-
czy taki plan był prezentowany Uczelni w celu umożliwienia dokonania oceny czy IOD dysponuje wystarczającymi zasobami i uprawnieniami w obszarach, które IOD obejmuje swoimi zadaniami?
- 25)
-
jak często i w jaki sposób IOD przekazuje Uczelni wyniki przeprowadzonych audytów?
- 26)
-
czy Uczelnia występowała do IOD o udzielenie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?
- 27)
-
czy Uczelnia kontroluje pracę IOD, jeżeli tak, to w jaki sposób?
-
I. Wyjaśnienia udzielone przez Uczelnię.
-
Uzyskane od Uczelni wyjaśnienia w odpowiedzi na ww. pytania nie pozwoliły na dokonanie pełnej oceny realizacji przez Administratora przepisów rozporządzenia 2016/679 odnoszących się do IOD. W związku z tym zachodziła konieczność skierowania do Uczelni, oprócz ww. pisma z dnia 16 marca 2022 r, także pism z dnia 30 maja 2022 r. (znak: (…)) i 22 maja 2024 r. (znak: (…)), w których Prezes UODO zwrócił się do Uczelni do udzielenia adekwatnych i precyzyjnych w treści informacji. W wyjaśnieniach uzyskanych w odpowiedzi na powyższe wezwania, zawartych w pismach Administratora z dnia 31 marca 2022 r., 7 czerwca 2022 r. oraz 3 czerwca 2024 r. Uczelnia oświadczyła m.in., że:
- 1)
-
wyznaczyła inspektora ochrony danych i zgłosiła go do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a osoba pełniąca w Uczelni funkcję IOD wykonuje ją na podstawie umowy zlecenia i podlega (…),
- 2)
-
IOD nie ma obowiązku raportowania działań dotyczących spraw związanych z przetwarzaniem danych osobowych,
- 3)
-
uregulowania dotyczące statusu IOD w Uczelni znajdują się w umowie zawartej z IOD,
- 4)
-
Uczelnia zapewnia inspektorowi ochrony danych miejsce pracy, tj. dedykowany IOD pokój, laptop oraz telefon; ponadto Uczelnia sfinansowała studia podyplomowe IOD z zakresu ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji oraz finansuje szkolenia z tematyki ochrony danych osobowych, a także zapewnia dostęp do serwisu LEX, w tym jego modułu „Ochrona Danych Osobowych”,
- 5)
-
zapewnienie przez Uczelnię zasobów inspektorowi ochrony danych jest oparte o treść § (…) zawartej z nim w dniu (…) 2020 r. umowy zlecenia oraz o uregulowania Polityki Ochrony Danych Osobowych; ponadto, zgodnie z uregulowaniami § (…) Regulaminu (…) wprowadzonego w życie zarządzeniem (…) z dnia (…) 2023 r. nr (…), Administrator jest zobowiązany do wspierania IOD poprzez zapewnienie mu zasobów niezbędnych do wykonania jego zadań, zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679;
- 6)
-
w Polityce Ochrony Danych Osobowych zawarta jest procedura postępowania z incydentami, w ramach której IOD musi być poinformowany o stwierdzeniu podatności lub wystąpieniu incydentu przez osobę upoważnioną do przetwarzania danych osobowych w imieniu Uczelni,
- 7)
-
IOD wykonuje zadania na podstawie planu określonego w związku z celami, które zostały przedstawione Uczelni w dokumencie „(…)”,
- 8)
-
kwestie konfliktu interesów zostały uregulowane w Kodeksie (…); ponadto, zgodnie z treścią rozdziału (…) ww. Polityki Ochrony Danych Osobowych, aby nie zachodził konflikt interesów funkcji IOD nie można łączyć na Uczelni z wykonywaniem zadań na stanowiskach kierowniczych, w szczególności: Dyrektora (…), Dyrektora (…), Kwestora, Kierownika (…) i Dyrektora (…),
- 9)
-
informacja dotycząca wykonania celów jest składana Uczelni w formie raportu (raport z zadań i celów do realizacji), bezpośrednio do (…), raz do roku, zaś informacja dotycząca przeprowadzania audytu zawarta jest w załączniku nr (…) do Polityki Ochrony Danych Osobowych – „Procedura (…)”,
- 10)
-
audyty są przeprowadzane w Uczelni przez IOD na bieżąco, na podstawie działań monitorujących, a następnie dokonywane są ich aktualizacje, jeżeli jest to wymagane. Działania te wykonywane są na podstawie planu zawartego w dokumencie „(…)”, a uzgodnienia dotyczące planowanych działań IOD są przeprowadzane z (…), który akceptuje raport z działań IOD; bieżącą kontrolę pracy IOD sprawuje (…) poprzez akceptację wykonania umowy zlecenia, zgodnie z § (…) umowy zlecenia zawartej przez Uczelnię w dniu (…) 2020 r. z osobą pełniącą funkcję IOD,
- 11)
-
według postanowień rozdziału (…) obowiązującej na Uczelni Polityki Ochrony Danych Osobowych, IOD ma zapewnione uczestnictwo w spotkaniach oraz konsultacjach związanych z zadaniami Uczelni jako administratora danych, które mogą mieć związek z ochroną danych osobowych. W myśl ust. (…) w rozdziale (…) Polityki Ochrony Danych Osobowych, IOD współpracuje z Administratorem we wdrażaniu wymogów rozporządzenia 2016/679 i utrzymaniu zgodności przetwarzania danych osobowych z ww. aktem prawnym, w tym w zakresie zasad przetwarzania, realizacji praw osób, których dane dotyczą, ochrony danych w fazie projektowania, rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, zgłaszania naruszeń związanych z ochroną danych osobowych oraz stosowania zasady domyślnej ochrony danych. Z kolei, zgodnie z treścią § (…) ((…)) Regulaminu (…) wprowadzonego w życie zarządzeniem (…) z dnia (…) 2023 r., Administrator ponosi odpowiedzialność za właściwe i niezwłoczne włączanie IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych od najwcześniejszego etapu, tak by ułatwić zapewnienie zgodności z rozporządzeniem 2016/679.
-
Ponadto, Uczelnia w piśmie z dnia 3 czerwca 2024 r. wskazała na postanowienia Polityki Ochrony Danych Osobowych oraz Regulaminu (…), z których treści wynika, iż po wdrożeniu Regulaminu (…) zarządzeniem (…) z dnia (…) 2023 r. nr (…), kwestie współpracy Uczelni z IOD, w tym także unikania konfliktu interesów, włączania IOD we wszelkie sprawy związane z przetwarzaniem danych itp. zostały w większości uwzględnione w wewnętrznej dokumentacji Uczelni.
-
W związku z powyżej wskazaną wymianą korespondencji pomiędzy Prezesem UODO a Uczelnią, ustalono następujący stan faktyczny:
- 1.
-
W okresie od 25 maja 2018 r. do (…) 2023 r. Uczelnia nie zapewniła, aby IOD był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, ponieważ nie wdrożyła w tym zakresie jakichkolwiek skonkretyzowanych rozwiązań, np. w Polityce ochrony danych lub w innych wewnętrznych regulacjach. Wskazane przez Uczelnię w wyjaśnieniach z dnia 31 marca 2022 r. postanowienia umowy z dnia (…) 2020 r. zawartej przez Uczelnię z IOD oraz Regulaminu organizacyjnego (zarządzenie Rektora z dnia (…) 2019 r. nr (…)) nie zawierały postanowień zapewniających właściwe i niezwłoczne włączanie IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. W ww. aktach prawnych Uczelni brak było skonkretyzowanych regulacji odnoszących się do kwestii właściwego i niezwłocznego włączania IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych; ponadto, po nowelizacji treści Polityki Ochrony Danych Osobowych obowiązującej w Uczelni od dnia (…) 2023 r. nadal brak było konkretnych rozwiązań regulacyjnych w ww. zakresie. Dopiero we wdrożonym zarządzeniem (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r. Regulaminie (…) jako wewnętrznej regulacji Uczelni, uwzględniono wyraźnie wyartykułowany obowiązek konsultowania się z IOD przed przystąpieniem do realizacji projektów wiążących się z przetwarzaniem danych osobowych.
- 2.
-
Uczelnia nie wdrożyła przed dniem (…) 2023 r. rozwiązań organizacyjnych lub innych, służących zapewnieniu IOD zasobów niezbędnych do utrzymania jego wiedzy fachowej; przed ww. dniem Uczelnia nie wdrożyła zarówno w treści umowy zawartej z osobą świadczącą usługi IOD, jak i w innych wewnętrznych aktach prawnych regulacji w ww. zakresie; powyższa kwestia została uwzględniona w skonkretyzowany sposób dopiero we wdrożonym zarządzeniem (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r. Regulaminie (…) jako wewnętrznej regulacji Uczelni.
- 3.
-
Uczelnia nie wdrożyła przed dniem (…) 2023 r. rozwiązań organizacyjnych lub innych, służących zapewnieniu, aby w związku z wykonywaniem zadań IOD nie otrzymywał instrukcji dotyczących wykonywania tych zadań; Uczelnia nie wdrożyła również przed dniem (…) 2023 r. w obowiązujących u niej wewnętrznych aktach prawnych stosownych, kompleksowych i skonkretyzowanych regulacji zapobiegających kierowaniu wobec IOD instrukcji co do sposobu wykonywania zadań oraz jego odwoływaniu i karaniu za wykonywanie tych zadań; powyższa kwestia została uwzględniona dopiero we wdrożonym zarządzeniem (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r. Regulaminie (…) jako wewnętrznej regulacji Uczelni.
- 4.
-
Uczelnia do dnia (…) 2023 r. nie wdrożyła jakichkolwiek rozwiązań zapewniających, by inne zadania i obowiązki wykonywane przez IOD nie powodowały konfliktu interesów. Dopiero nowelizacja przepisów Polityki Ochrony Danych Osobowych z dnia (…) 2023 r. (rozdział (…)), a następnie wdrożenie przepisów Regulaminu (…) (§ (…)) wprowadzonego zarządzeniem nr (…) z dnia (…) 2023 r., zmieniły ww. stan faktyczny. W treści znowelizowanej Polityki Ochrony Danych Osobowych uwzględniono w szczególności postanowienie, zgodnie z którym, aby nie zachodził konflikt interesów, funkcji IOD nie można łączyć z wykonywaniem zadań na stanowiskach kierowniczych, w szczególności: Dyrektora (…), Dyrektora (…), Kwestora, Kierownika (…) i Dyrektora (…). Ponadto, w myśl nowych przepisów Regulaminu (…) (§ (…)), IOD nie może być osobą spokrewnioną z osobami, które kierują lub zarządzają Uczelnią, a przy wyznaczaniu IOD, w tym jego zastępcy, konieczna jest analiza i ocena, czy określone relacje pokrewieństwa nie będą miały wpływu na wykonywanie zadań i obowiązków IOD w sposób niezależny i nie będą powodować konfliktu interesów.
- 5.
-
Uczelnia nie wdrożyła przed dniem (…) 2023 r. rozwiązań organizacyjnych lub innych, służących zapewnieniu kontroli prawidłowego wykonywania całokształtu zadań przez IOD, np. regulacji dotyczących planu pracy IOD (w tym planu audytów) lub innego rozwiązania, na podstawie którego taka kontrola mogłaby być realizowana. Powyższa kwestia została uwzględniona dopiero we wdrożonym zarządzeniem (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r. Regulaminie (…) jako wewnętrznej regulacji Uczelni. Na Uczelni obowiązywały, co prawda, niektóre dokumenty, których postanowienia można by uznać w pewnym stopniu za wyraz uregulowania kwestii kontroli pracy IOD (np. dokument „(…)”), jednak regulacje te były fragmentaryczne i nieodnoszące się kompleksowo do kontroli wykonania całokształtu zadań IOD przewidzianych w przepisach rozporządzenia 2016/679.
-
Opisane wyżej ustalenia świadczące o niewypełnieniu przez Uczelnię obowiązków administratora określonych w art. 38 ust. 1, 2, 3 i 6 oraz art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 uzasadniały wszczęcie z urzędu przez Prezesa UODO postępowania administracyjnego, o którym to wszczęciu Uczelnia została powiadomiona pismem z dnia 3 października 2024 r., znak: (…). W zakresie pozostałych kwestii będących przedmiotem pytań zawartych w piśmie Prezesa UODO do Uczelni z dnia 16 marca 2022 r. (sygn. (…)), nie stwierdzono naruszeń przepisów rozporządzenia 2016/679.
-
W odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego, Uczelnia, pismem z dnia 18 października 2024 r. skierowanym do Prezesa UODO złożyła wyjaśnienia, w których wskazała, między innymi, że w jej ocenie:
- 1)
-
w sposób właściwy wypełnia obowiązek wynikający z art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, ponieważ IOD jest właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. IOD jest włączany przez Uczelnię we wszystkie ww. sprawy, między innymi, na podstawie postanowień Polityki Ochrony Danych Osobowych ((…)) oraz postanowień Regulaminu (…) wdrożonego zarządzeniem (…) nr (…) z dnia (…) 2023 r.;
- 2)
-
zapewnienie przez Uczelnię udziału IOD we wszystkich sprawach dotyczących ochrony danych osobowych jest przez nią realizowane poprzez m.in. czynności sprawdzające w jednostkach organizacyjnych Uczelni, w zakresie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i analizowania sprawozdań z tych czynności. Na dowód powyższego, Uczelnia dostarczyła do akt postępowania:
- –
-
sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie w (…) z dnia (…) 2024 r.,
- –
-
sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie w Wydziale (…) oraz Wydziale (…) z dnia (…) 2024 r.,
- –
-
sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie na stronie internetowej pod adresem: www.(…).pl z dnia (…) 2024 r.,
- –
-
sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie na stronie internetowej pod adresem: www.(…).pl z dnia (…) 2024 r.,
- –
-
sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie w Dziale (…) z dnia (…) 2024 r.;
- –
-
Plan (…) na rok 2024;
- 3)
-
właściwie wypełnia obowiązek wynikający z art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, tzn. zapewnia wsparcie IOD w wypełnianiu przez niego zadań wynikających z art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, w tym zasoby niezbędne do wykonywania tych zadań i utrzymania wiedzy fachowej oraz dostępu IOD do danych osobowych i operacji przetwarzania. Podstawą ww. wsparcia są postanowienia obowiązującego w Uczelni Regulaminu (…) wdrożonego zarządzeniem (…) nr (…) z dnia (…) 2023 r., a także postanowienia zawartej z IOD umowy zlecenia z dnia (…) 2020 r. Ponadto Uczelnia podniosła, że IOD ukończył organizowane przez Uczelnię studia podyplomowe z zakresu ochrony danych osobowych i zarządzania bezpieczeństwem informacji, uczestniczy w licznych konferencjach organizowanych przez Uczelnię, w tym przez Instytut (…), ma zapewniony pakiet dostępowy do produktów „Lex online” z pakietem imiennym: ochrona danych osobowych, dzięki czemu uczestniczy w szkoleniach w tej dziedzinie;
- 4)
-
właściwie wypełnia obowiązek wynikający z art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/679, bowiem zapewnienie IOD niezależności wynika z obowiązujących w Uczelni przepisów: Regulaminu (…) (zarządzenie (…) nr (…) z dnia (…) 2023 r.), Regulaminu (…), wdrożonego do stosowania zarządzeniem Rektora nr (…) z dnia (…) 2019 r., zgodnie z którym IOD jest zatrudniony na samodzielnym stanowisku pracy ((…)), przyporządkowanym organizacyjnie Rektorowi, co ma swoje odzwierciedlenie w treści schematu organizacyjnego Uczeni (załącznik nr (…) do Regulaminu (…), Schemat graficzny jednostek organizacyjnych Uczelni); kopie obu ww. dokumentów zostały przez Uczelnię przedłożone do akt postępowania;
- 5)
-
właściwie wypełnia obowiązek wynikający z art. 38 ust. 6 rozporządzenia 2016/679, co ma znajdować swoje potwierdzenie w treści obowiązującego na Uczelni Regulaminu (…) (zarządzenie (…) nr (…) z dnia (…) 2023 r.);
- 6)
-
spełnia wymogi wynikające z art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679; spełnienie ww. wymogów wynika m.in. ze sprawozdań ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ich ochronie, audytów wewnętrznych realizowanych w jednostkach organizacyjnych Uczelni (zgodnie z ustalonym Planem (…) na dany rok); ponadto, spełnienie ww. wymogów dokonywane jest przy pomocy cyklicznie wydawanego biuletynu (…), tj. poprzez porady i konsultacje udzielane na bieżąco pracownikom Uczelni w poszczególnych wydaniach ww. biuletynu; wydania ww. biuletynu zostały przez Uczelnię przedłożone do akt sprawy.
-
-
II. Ocena prawna ustalonego stanu faktycznego.
-
W takim stanie faktycznym i prawnym Prezes UODO zważył, co następuje:
-
1.
-
W myśl art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, administrator oraz podmiot przetwarzający zapewniają, by inspektor ochrony danych był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Uczelnia, nie wdrażając przed dniem (…) 2023 r. w wewnętrznych aktach prawnych stosownych, kompleksowych i skonkretyzowanych regulacji, służących zapewnieniu włączania IOD w ww. sprawy, naruszyła art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679.
-
Podkreślić na wstępie należy, że IOD ma swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami wspierać administratora w zapewnieniu zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych. Aby IOD mógł efektywnie realizować ten cel w art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 na administratora został nałożony obowiązek zapewnienia, by inspektor ochrony danych był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Określenie „właściwie” odnosić należy do właściwości rzeczowej inspektora ochrony danych, która obejmuje wszelkie kwestie związane z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych, natomiast sformułowanie „niezwłocznie” wskazuje, że IOD powinien być angażowany w te sprawy w najkrótszym możliwym czasie. W Wytycznych Grupy Roboczej art. 29 ds. Ochrony Danych dotyczących inspektorów ochrony danych („DPO”), zwanymi dalej Wytycznymi WP 243[1], na str. 14-15 wskazano, że
- „
-
organizacja powinna zapewnić między innymi:
- –
-
Udział DPO (IOD – uwaga wł. Prezesa UODO) w spotkaniach przedstawicieli wyższego i średniego szczebla organizacji;
- –
-
Uczestnictwo DPO przy podejmowaniu decyzji dotyczących przetwarzania danych osobowych. Niezbędne informacje powinny zostać udostępnione DPO odpowiednio wcześniej, umożliwiając DPO zajęcie stanowiska;
- –
-
Stanowisko DPO powinno być zawsze brane pod uwagę. GR Art. 29 zaleca, w ramach dobrych praktyk, dokumentowanie przypadków i powodów postępowania niezgodnego z zaleceniem DPO;
- –
-
W przypadku stwierdzenia naruszenia albo innego zdarzenia związanego z danymi osobowymi należy natychmiast skonsultować się z DPO.W określonych przypadkach administrator lub podmiot przetwarzający powinni stworzyć wytyczne ochrony danych osobowych, które wskazywałyby przypadki wymagające konsultacji z DPO.”
-
W piśmiennictwie przedmiotu także wskazuje się, że określenie „właściwie” powinno być rozumiane jako wymóg, by obowiązek włączenia IOD do działań był wykonany w sposób, który umożliwi mu aktywne działanie[2]. Również M. Sakowska-Baryła opowiada się za rozumieniem określenia „właściwie” jako „adekwatne, odpowiednie, w sposób zapewniający możliwie kompleksowe zapoznanie się IOD z okolicznościami przetwarzania danych osobowych – kontekstem, celami, zakresem, charakterem, uwarunkowaniami czasowymi, technicznymi, prawnymi”[3].
-
Reasumując powyższe, wymóg właściwego włączania IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych oznacza odpowiednie zapewnienie inspektorowi możliwości udziału w działaniach przy jednoczesnym poszanowaniu jego właściwości. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 5 października 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 502/23, „Administrator danych osobowych jest odpowiedzialny także za to, aby inspektor ochrony danych (…) był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych (art. 38 ust. 1 rozporządzenia)”. Podobnie sąd ten wypowiedział się w wyroku z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 1342/23.
-
Administrator w swojej organizacji powinien zatem po pierwsze przyjąć odpowiednie rozwiązania organizacyjne, których celem byłoby zapewnienie, by inspektor ochrony danych był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, a po drugie zapewnić skuteczną realizację tych rozwiązań poprzez rzeczywiste włączanie IOD w każdym przypadku, w którym określone zagadnienie związane jest z przetwarzaniem danych osobowych.
-
W toku czynności wyjaśniających podjętych przez Prezesa UODO, Uczelnia nie wskazała żadnych konkretnych, odnoszących się do ww. kwestii postanowień w treści obowiązujących u niej przed dniem (…) 2023 r. wewnętrznych aktów prawnych. Po wdrożeniu nowelizacji Polityki Ochrony Danych Osobowych w dniu (…) 2023 r., w systemie wewnętrznych regulacji Uczelni zaczęły obowiązywać ujęte ogólnikowo i deklaratywnie postanowienia, zmierzające do zapewnienia właściwego i niezwłocznego włączania IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Postanowienia te były jednak dalece niewystarczające, ze względu na brak konkretnych rozwiązań proceduralnych albo realnych zasad porządkujących ww. materię. W ww. dokumencie nie uwzględniono wyraźnie wyartykułowanego obowiązku konsultowania się z IOD przed przystąpieniem do realizacji projektów wiążących się z przetwarzaniem danych osobowych. Ponadto, brak było procedury w zakresie inicjatywy w zwracaniu się do IOD przy projektach związanych z ochroną danych oraz w jakim terminie, w jakich okolicznościach, w jaki sposób i przez kogo ma nastąpić zwrócenie się do IOD.
-
Uczelnia w swoich wyjaśnieniach z dnia 3 czerwca 2024 r. powołała się na przepis (…) Polityki Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z którym IOD „ma zapewnione uczestnictwo w spotkaniach oraz konsultacjach związanych z zadaniami ADO, (…).” Jednak powyższej regulacji nie można uznać za wystarczającą, aby na jej podstawie, zgodnie z dyspozycją art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, uznać, że IOD był właściwie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Samo zapewnienie „uczestnictwa” IOD w spotkaniach dotyczących spraw przetwarzania danych nie zapewnia IOD możliwości wyrażenia swojego zdania w ww. kwestii, bowiem samo uczestnictwo w spotkaniach i konsultacjach nie oznacza, że zdanie IOD będzie w ogóle brane pod uwagę przy realizacji działań związanych z przetwarzaniem danych (niezależnie od okoliczności, czy będzie uwzględnione). Z powyższej regulacji nie wynikało również, aby przed takimi spotkaniami czy konsultacjami IOD były przekazywane niezbędne informacje umożliwiające mu zajęcie stanowiska w sprawie będącej przedmiotem takiego spotkania czy konsultacji.
-
Podobnie należy ocenić powołany przez Uczelnię w wyjaśnieniach przepis Polityki Ochrony Danych Osobowych (…), zgodnie z którym „Administrator może zapewnić zasoby kadrowe w postaci zastępcy na wypadek nieobecności Inspektora Ochrony Danych”.
-
Skonkretyzowanie postanowień Polityki Ochrony Danych Osobowych w ww. zakresie nastąpiło dopiero po wdrożeniu stosownych postanowień Regulaminu (…) (zarządzenie (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r.).
-
Uznać należy zatem, że konkretne, kompleksowe i jednoznaczne rozwiązania organizacyjne i regulacyjne, dotyczące właściwego i niezwłocznego włączania IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, Uczelnia wdrożyła dopiero zarządzeniem nr (…) z dnia (…) 2023 r., dotyczącym wprowadzenia Regulaminu (…).
-
W § (…) ww. Regulaminu ustanowiono, że Uczelnia jako administrator „ponosi odpowiedzialność za właściwie i niezwłocznie włączanie IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych od najwcześniejszego etapu”, tak by ułatwić zapewnienie zgodności z rozporządzeniem 2016/679, a w szczególności za:
- –
-
zapewnienie udziału IOD z głosem doradczym w spotkaniach przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla oraz uczestnictwa w podejmowaniu decyzji mających wpływ na ochronę danych,
- –
-
udostępnienie IOD niezbędnych informacji odpowiednio wcześniej, umożliwiając mu zajęcie stanowiska w sprawach związanych z przetwarzaniem danych,
- –
-
uwzględnianie opinii IOD, w szczególności w ocenie ryzyka związanego z przetwarzaniem oraz jego oceny w zakresie źródła, charakteru, prawdopodobieństwa i wagi zagrożenia oraz najlepszych praktyk pozwalających zminimalizować to ryzyko,
- –
-
udzielanie IOD pisemnej informacji, w przypadku braku uwzględnienia przez Uczelnię zaleceń przekazanych przez IOD.
-
Ponadto, w Regulaminie (…) ustanowiono, że niezwłoczna konsultacja z IOD powinna następować w sytuacji, gdy: dojdzie do stwierdzenia naruszenia ochrony danych lub innego zdarzenia związanego z danymi osobowymi, uruchamiane są nowe procesy lub systemy, dokonywane są zmiany w istniejących procesach lub systemach lub zaistniała konieczność zaangażowania przez Uczelnię podmiotów przetwarzających.
-
Reasumując, należy uznać, że do dnia (…) 2023 r., w którym wszedł w życie w Uczelni Regulamin (…), Uczelnia nie wdrożyła odpowiednich środków zapewniających właściwe i niezwłoczne włączanie IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych.
-
-
2.
-
Zgodnie z treścią przepisu art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, administrator oraz podmiot przetwarzający wspierają inspektora ochrony danych w wypełnianiu przez niego zadań, o których mowa w art. 39, zapewniając mu zasoby niezbędne do wykonania tych zadań oraz dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania, a także zasoby niezbędne do utrzymania jego wiedzy fachowej.
-
Przepisy rozporządzenia 2016/679 nie wskazują, jakie konkretnie środki i w jaki konkretnie sposób administrator – korzystający ze wsparcia IOD – powinien zapewnić, aby wywiązać się z obowiązku określonego w art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679. Niemniej jednak określenie „zapewnić” na gruncie tego przepisu należy odczytywać jako obowiązek podjęcia przez kierownictwo podmiotu będącego administratorem konkretnych, realnych i dających się wykazać środków (działań) zmierzających do osiągnięcia celu wyznaczonego przez ten przepis. Według słownika języka polskiego określenie „zapewnić” oznacza: „1. oświadczyć komuś, że coś jest lub będzie na pewno, 2. sprawić, że coś się stanie lub ktoś uzyska coś”. Zapewnieniem zasobów zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 mogłyby być zatem odpowiednio dobrane w danej sytuacji działania administratora polegające np. na przyjęciu w wewnętrznych regulacjach lub umowie z zewnętrznym inspektorem ochrony danych konkretnych postanowień dotyczących utrzymania poziomu wiedzy fachowej IOD. W tym znaczeniu „zapewnienie” to następnie także kontrolowanie, czy przyjęte rozwiązania są efektywne i w razie potrzeby podejmowanie w tym zakresie korygujących decyzji. Grupa Robocza art. 29 w Wytycznych WP 243 wskazała, że „DPO (IOD – uwaga wł. Prezesa UODO) powinien mieć możliwość ciągłego aktualizowania wiedzy z zakresu ochrony danych osobowych. Celem powinno być zwiększanie wiedzy DPO i zachęcanie go do udziału w szkoleniach, warsztatach, forach poświęconych ochronie danych etc.”
-
W nawiązaniu do powyższego stwierdzić należy, że przed dniem (…) 2023 r. Uczelnia nie posiadała jakichkolwiek rozwiązań (zarówno w treści umowy zawartej z osobą świadczącą usługi IOD, jak i w wewnętrznych regulacjach) w ww. zakresie, tj. zapewniających IOD zasoby na utrzymanie wiedzy fachowej, czym naruszyła art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679.
-
Uregulowanie w ww. zakresie Uczelnia, jak wyjaśniła w piśmie z dnia 3 czerwca 2024 r., wdrożyła dopiero od dnia (…) 2023 r. zarządzeniem (…) dotyczącym wejścia w życie Regulaminu (…). W § (…) ((…)) ww. regulaminu wskazano, że administrator jest zobowiązany do wspierania IOD poprzez zapewnienie mu zasobów niezbędnych do wykonania jego zadań, zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, przy czym przez ww. zasoby rozumie się: aktywne wsparcie IOD ze strony kadry kierowniczej (m.in. poprzez cykliczne spotkania), ustalenie wymiaru czasu, który umożliwi IOD wykonywanie zadań oraz zobowiązanie pracowników jednostek organizacyjnych Uczelni do udzielania IOD niezbędnych informacji dotyczących operacji przetwarzania danych osobowych. Z kolei w § (…) ww. aktu ustanowiono, że przez ww. zasoby rozumie się, między innymi, „wspomaganie doskonalenia zawodowego przez zapewnienie zasobów finansowych, niezbędnych do utrzymania i rozwoju wiedzy fachowej”. Następnie, w ramach pisemnych wyjaśnień Uczelnia wykazała, że w ślad za ww. postanowieniem § (…) Regulaminu (…), zrealizowała szereg działań służących zapewnieniu inspektorowi ochrony danych odpowiednich zasobów na utrzymanie wiedzy, tj.: zapewniła IOD ukończenie studiów podyplomowych w przedmiocie ochrony danych osobowych i zarządzania bezpieczeństwem informacji, realizowanych przez Uczelnię w ramach jej działalności edukacyjnej, zapewniła IOD uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez Uczelnię, w tym Instytut (…), a także pakiet dostępowy do produktów (…) obejmujący tematykę ochrony danych osobowych, dzięki któremu IOD ma możliwość uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez podmiot świadczący m.in. usługi edukacyjne, tj. (…)
-
-
3.
-
Zgodnie z treścią przepisu art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/679, administrator oraz podmiot przetwarzający zapewniają, by inspektor ochrony danych nie otrzymywał instrukcji dotyczących wykonywania tych zadań. Nie jest on odwoływany ani karany przez administratora ani podmiot przetwarzający za wypełnianie swoich zadań. Inspektor ochrony danych bezpośrednio podlega najwyższemu kierownictwu administratora lub podmiotu przetwarzającego.
-
Należy podnieść, że w Wytycznych WP 243 Grupa Robocza art. 29 wskazuje, że art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/679 wyznacza pewien zakres gwarancji, których celem jest umożliwianie IOD wykonywania obowiązków z odpowiednim stopniem niezależności w ramach organizacji. Administrator lub podmiot przetwarzający mają w szczególności zapewnić „by inspektor ochrony danych nie otrzymywał instrukcji dotyczących wykonywania tych zadań”. W motywie 97 rozporządzenia 2016/679 z kolei stwierdzono, iż „inspektorzy ochrony danych – bez względu na to, czy są pracownikami administratora – powinni być w stanie wykonywać swoje obowiązki i zadania w sposób niezależny”.
-
W Wytycznych WP 243 wskazano także, że zakaz wydawania instrukcji inspektorowi ochrony danych oznacza, że w ramach wypełniania swoich zadań IOD nie może m.in. otrzymywać poleceń dotyczących sposobu załatwienia sprawy, środków, jakie mają zostać podjęte, czy też celu, jaki powinien zostać osiągnięty. IOD nie może również zostać zobligowany do przyjęcia określonego stanowiska w sprawie z zakresu prawa ochrony danych, w tym określonej wykładni przepisów.
-
W nawiązaniu do powyższego należy stwierdzić, że Uczelnia do dnia (…) 2023 r. nie wdrożyła rozwiązań (np. w Polityce ochrony danych lub w innych wewnętrznych regulacjach) skonkretyzowanych zasad zapobiegających kierowaniu wobec IOD instrukcji co do sposobu wykonywania jego zadań oraz jego odwoływaniu i karaniu za wykonywanie tych zadań.
-
Należy zatem stwierdzić, że Uczelnia nie posiadała rozwiązań organizacyjnych przyjętych w wykonaniu obowiązku wskazanego w art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/2024 w okresie od 25 maja 2018 r. do (…) 2023 r., kiedy to Uczelnia wdrożyła takie rozwiązania, wprowadzając w życie postanowienia Regulaminu (…).
-
W § (…) ww. aktu prawnego ustanowiono, że przez działania niedozwolone wobec IOD rozumie się m.in.:
- –
-
próby wywierania nacisku na IOD przez wydawanie instrukcji dotyczących wykonywania jego zadań (w szczególności: instrukcji dotyczących wyników, jakie IOD ma osiągnąć, sposobu rozpatrywania skargi lub tego, czy należy przeprowadzić konsultacje z organem nadzorczym);
- –
-
próby obligowania IOD do przyjęcia określonego stanowiska w sprawie przepisów dotyczących ochrony danych np. określonej wykładni przepisów;
- –
-
odwoływanie lub karanie IOD za wypełnianie swoich zadań, np. za dokonanie zgłoszenia incydentu naruszenia ochrony danych osobowych do organu nadzorczego mimo sprzeciwu administratora.
-
Ponadto, w myśl § (…) oraz § (…) Regulaminu (…), gwarancją niezależności IOD jest, między innymi, zakaz wydawania IOD instrukcji i poleceń w zakresie wykonywanych przez niego zadań, który oznacza, że w ramach wypełniania swoich zadań IOD nie może otrzymywać poleceń dotyczących sposobu załatwienia sprawy, które określałyby sposób przekazywania wyników swojej pracy w związku z przeprowadzonym sprawdzeniem (audytem), środki jakie mają zostać podjęte, cel jaki powinien zostać osiągnięty oraz czy należy przeprowadzić konsultacje z organem nadzorczym.
-
W ocenie Prezesa UODO dopiero wprowadzone przez Uczelnię od dnia (…) 2023 r. (Regulamin (…)) regulacje wewnętrzne pozwoliły Uczelni zapewnić systemowo i kompleksowo w konkretny sposób, by inspektor ochrony danych nie otrzymywał instrukcji dotyczących wykonywania swoich zadań oraz żeby nie był on odwoływany ani karany przez Administratora za wypełnianie swoich zadań.
-
W zakresie obowiązku zapewnienia podlegania IOD najwyższemu kierownictwu Administratora, także przed ww. datami, Uczelnia spełniała wymogi art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2016/679, przede wszystkim na podstawie uregulowań obowiązującego w niej regulaminu organizacyjnego oraz schematu organizacyjnego Uczelni. Zgodnie bowiem z § (…) Regulaminu (…), nadanego zarządzeniem Rektora nr (…) z dnia (…) 2019 r., IOD jest samodzielnym stanowiskiem pracy przyporządkowanym organizacyjnie Rektorowi. W związku z powyższym, w zakresie kwestii podlegania IOD najwyższemu kierownictwu Administratora, Prezes UODO nie znalazł przesłanek do sformułowania wobec Uczelni zarzutu.
-
-
4.
-
Według treści art. 38 ust. 6 rozporządzenia 2016/679, inspektor ochrony danych może wykonywać inne zadania i obowiązki. Administrator lub podmiot przetwarzający zapewniają, by takie zadania i obowiązki nie powodowały konfliktu interesów.
-
Nawiązując do brzmienia ww. przepisu należy podkreślić, że Prezes UODO konsekwentnie prezentuje stanowisko, zgodnie z którym administrator, zgodnie z zasadą rozliczalności, jest zobowiązany wykazać, że wdrożył środki mające na celu przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych, w tym przypadku wewnętrznych rozwiązań mających na celu rzeczywiste zapewnienie, że inspektor nie będzie realizował zadań, które taki konflikt interesów powodują (także w przypadku IOD spoza organizacji). Jednym z takich rozwiązań jest opracowanie wewnętrznej polityki przeciwdziałania konfliktowi interesów (zarządzania konfliktem) inspektora ochrony danych. W polityce takiej należy określić, czym jest konflikt interesów oraz w jakich sytuacjach może wystąpić. Należy także wymienić stanowiska, jakich nie należy łączyć z funkcją IOD, oraz określić zadania, których wykonywanie może taki konflikt powodować, a także wprowadzić procedury zgłaszania wystąpienia konfliktu oraz postępowania w celu jego rozwiązania.
-
Prezes UODO zwracał również uwagę, że ocena występowania konfliktu interesów powinna być dokonywana indywidualnie w odniesieniu do konkretnych okoliczności. One jednak mogą się zmieniać, więc możliwość pojawienia się konfliktu powinna być stale monitorowana. Proces zarządzania konfliktami interesów zakłada unikanie sytuacji, które mogłyby doprowadzić do powstania potencjalnego konfliktu interesów, poprzez opracowywanie i wdrożenie u Administratora rozwiązań o charakterze organizacyjnym i proceduralnym, mających eliminować ryzyko wystąpienia konfliktu interesów. Rolą Administratora jest bowiem monitorowanie sytuacji mogących stanowić zagrożenie zasady zapobiegania konfliktowi interesów. Administrator musi także mieć instrumenty, dzięki którym będzie mógł podejmować odpowiednie działania w sytuacjach ewentualnego wystąpienia konfliktu interesów, jak również w sytuacji zagrożenia wystąpienia tego zjawiska.
-
Rozwiązania w powyższym zakresie powinny pozwalać na identyfikację, zapobieganie oraz zarządzaniem konfliktem interesów. Administrator jest zobligowany zapewnić w ramach swojej organizacji te rozwiązania, bez względu na to, czy IOD jest jego pracownikiem, czy też jest to podmiot zewnętrzny. Jeżeli Administrator nie wprowadził rozwiązań dotyczących zarządzenia konfliktem interesów, to oznacza to, iż zignorował zagrożenia i negatywne konsekwencje dla jego organizacji, jakie mogą wypłynąć wskutek zaistnienia konfliktu interesów w związku np. z nałożeniem na inspektora ochrony danych zadań przypisanych w świetle przepisów rozporządzenia 2016/679 Administratorowi.
-
W nawiązaniu do powyższego należy stwierdzić, że Uczelnia w okresie od dnia 25 maja 2018 r. do dnia (…) 2023 r., tj. dnia wejścia w życie nowelizacji Polityki Ochrony Danych Osobowych, nie opracowała wystarczających skonkretyzowanych rozwiązań zapewniających, by zadania i obowiązki wykonywane przez IOD nie powodowały konfliktu interesów.
-
Zgodnie z treścią rozdziału (…) zmodyfikowanej Polityki Ochrony Danych Osobowych obowiązującej w Uczelni, funkcji IOD, aby nie zachodził konflikt interesów, nie można łączyć z wykonywaniem zadań na stanowiskach kierowniczych, w szczególności: Dyrektora (…), Dyrektora (…), Kwestora, Kierownika (…) i Dyrektora (…). Należy jednak zwrócić uwagę, że powyższa regulacja obowiązuje dopiero od dnia (…) 2023 r., tj. po wprowadzeniu zmian do ww. dokumentu, przez co należy stwierdzić, że stan wymagany przez przepis art. 38 ust. 6 rozporządzenia 2016/679 został w Uczelni osiągnięty dopiero od ww. daty.
-
Natomiast zgodnie z uregulowaniem § (…) Regulaminu (…) wprowadzonego zarządzeniem nr (…) z dnia (…) 2023 r., IOD nie może być osobą spokrewnioną z osobami, które kierują lub zarządzają Uczelnią, a przy wyznaczaniu IOD, w tym jego zastępcy, konieczna jest analiza i ocena, czy określone relacje pokrewieństwa nie będą miały wpływu na wykonywanie zadań i obowiązków IOD w sposób niezależny i nie będą powodować konfliktu interesów.
-
Ponadto, w myśl ww. regulacji, do stanowisk, których nie można łączyć z pełnieniem funkcji IOD, które powodują konflikt interesów, należą funkcje i stanowiska administracyjne wchodzące w skład kadry zarządzającej, jak i kierownicze niższego szczebla, o których mowa w przepisach wewnętrznych Uczelni, właściwych do spraw organizacyjnych i zatrudnienia, a w szczególności stanowiska lub funkcje pełnione w organach zarządczych Uczelni, tj.: Dyrektora (…), Dyrektora (…), Kwestora i Kierownika (…).
-
Z kolei, zgodnie z treścią § (…) Regulaminu (…), konflikt interesów, o którym mowa w § (…) Regulaminu, następuje w sytuacji, gdy nie można pogodzić prawidłowego wykonywania zadań inspektora określonych w art. 38 ust. 4 oraz art. 39 rozporządzenia 2016/679, z realizacją innych zadań, pomiędzy którymi występuje sprzeczność, uniemożliwiająca odpowiednią ich realizację. Sprzeczność może wynikać z występowania przez IOD jednocześnie w dwóch rolach lub podejmowania przez IOD działań lub decyzji, które następnie muszą podlegać jego ocenie w zakresie art. 39 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 2016/679, zwłaszcza w sytuacji, gdy IOD jest obciążany obowiązkami, które przepisy nakładają na Uczelnię.
-
W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że Uczelnia do dnia (…) 2023 r. nie zapewniała spełniania wymogów art. 38 ust. 6 rozporządzenia w zakresie wdrożenia środków zapewniających uniknięcie konfliktu interesów w związku z wykonywaniem przez IOD jego zadań w Uczelni. Po wejściu w życie w ww. dniu regulacji Polityki Ochrony Danych Osobowych, a następnie, w dniu (…) 2023 r., Regulaminu (…), należy uznać, że Uczelnia przedmiotowe środki opracowała i uwzględniła w wewnętrznych aktach prawnych.
-
Podkreślić należy, że w sytuacji gdy IOD wykonuje określoną czynność, a następnie monitoruje prawidłowość jej wykonania – zgodnie z art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 – dochodzi do konfliktu interesów, ponieważ w ten sposób IOD jest obciążony zadaniem administratora, którego realizację (pod względem jej zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych) ma oceniać. W ten sposób występuje w podwójnej roli i może być zainteresowany pozytywnym recenzowaniem swoich działań, kosztem obiektywnego wskazywania kwestii wymagających korekty. Sytuacja, w której określona osoba sama ocenia (weryfikuje) wykonanie określonych obowiązków, jest zaprzeczeniem idei niezależnego stania na straży przestrzegania prawa i sprawowania rzeczywistej kontroli nad wykonywaniem określonych zadań lub obowiązków.
-
-
5.
-
W myśl art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, inspektor ochrony danych ma następujące zadania:
- a)
-
informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy niniejszego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- b)
-
monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- c)
-
udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35;
- d)
-
współpraca z organem nadzorczym;
- e)
-
pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
-
W świetle wyżej przywołanego przepisu wymaga podkreślenia, że Administrator ponosi pełną odpowiedzialność za zgodne z przepisami ochrony danych osobowych przetwarzanie danych w jego organizacji. Inspektor ochrony danych podlega bezpośrednio Administratorowi i w związku z tym sposób wykonywania funkcji przez IOD musi podlegać kontroli Administratora. Pamiętając o konieczności zapewnienia niezależności IOD, Administrator powinien przyjąć takie rozwiązania w swojej organizacji, które zapewnią skuteczną kontrolę realizowania przez inspektora ochrony danych jego zadań. Administrator musi mieć bowiem świadomość, czy wyznaczony przez niego IOD w ogóle te zadania wykonuje, z jaką częstotliwością i w jakim obszarze, a także jakie są rezultaty tych działań. Z tego powodu istotne jest, aby IOD przedstawiał Administratorowi okresowy plan pracy. Plan ten będzie bowiem stanowił dla Administratora punkt wyjścia dla takiej kontroli.
-
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zaplanowanie np. audytów – zwłaszcza, gdy IOD monitoruje przestrzeganie przepisów w dużej organizacji – jest niezbędne, aby IOD mógł wywiązywać się z powyższego zadania. Taki plan powinien uwzględniać wiele czynników zależnych od specyfiki danego administratora i prowadzonych przez niego procesów przetwarzania danych. Konieczne jest jego dostosowanie do przeprowadzonej w organizacji oceny ryzyka, bowiem do tego zobowiązuje IOD art. 39 ust. 2 rozporządzenia 2016/679, i przypisanie wyższego priorytetu obszarom, które mają szczególne znaczenie dla systemu ochrony danych u administratora. Aby prawidłowo realizować zadanie z art. 39 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 2016/679, IOD powinien swoje działania zaplanować, co wymaga posiadania opracowanego planu, np. odnoszącego się do zaplanowanych audytów. Plan ten ułatwia jak najlepsze i realne wykorzystanie zasobów, którymi IOD dysponuje. Tworzenie planu pomaga ustalić, czy zasoby te są wystarczające, a także, czy we wszystkich monitorowanych obszarach IOD ma zapewnione przez administratora współdziałanie ze strony osób przetwarzających dane osobowe.
-
Zatem odnosząc brzmienie art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 do stanu faktycznego stwierdzonego przez Prezesa UODO w przedmiotowej sprawie, należy stwierdzić, że Uczelnia naruszyła ww. przepis w ten sposób, że nie zapewniła kontroli prawidłowego wykonywania zadań w nim określonych przez inspektora ochrony danych, z uwagi na niewdrożenie przez Uczelnię np. wewnętrznych regulacji dotyczących planu pracy IOD (w tym planu audytów), na podstawie którego mógłby on być rozliczany przez Uczelnię z wykonania swoich zadań. Powyższy stan naruszenia przepisów rozporządzenia 2016/679 zmieniło dopiero wdrożenie przez Uczelnię stosownych postanowień Regulaminu (…) (zarządzenie (…) Uczelni nr (…) z dnia (…) 2023 r.).
-
W swoich wyjaśnieniach z dnia 3 czerwca 2024 r. Uczelnia wskazała również, że wdrożony przez nią do stosowania wewnętrzny dokument „(…)” jest składany jako raport z pełnienia obowiązków, między innymi, przez IOD, ale także przez inne osoby świadczące usługi na rzecz Uczelni na podstawie umowy zlecenia. Ww. raport jest składany najczęściej przy złożeniu rachunku lub doraźnie bądź na wyraźne wskazanie władz Uczelni i nie można powyższego środka uznać za systemowe i, co ważne, całościowe rozwiązanie kontrolne odnoszące się do całokształtu wykonywanych przez IOD obowiązków. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że, jak przyznała sama Uczelnia w złożonych wyjaśnieniach, ww. dokument był przedkładany Uczelni głównie przy okazji wystawienia dokumentu finansowego (np. rachunku) za wykonanie przez IOD usług w określonym okresie współpracy bądź jedynie doraźnie na wyraźne życzenie Uczelni. Z powyższego, a także z przedłożonych w toku wyjaśnień przez Uczelnię dokumentów wynika, że dokument „(…)” nie zawiera w swej treści wnikliwej analizy działań IOD, w tym np. analiz dotyczących stanu ochrony danych osobowych w Uczelni, pozwalających na należytą kontrolę pracy IOD przez Uczelnię. Jest to dokument zawierający jedynie ogólne zestawienie prac wykonanych przez IOD, mający znaczenie bardziej dla celów wzajemnych rozliczeń finansowych pomiędzy IOD i Uczelnią, niż dla rzeczowego, kompleksowego raportowania audytów czy innych działań przeprowadzonych przez IOD.
-
Poza tym, sporządzanie i przedkładanie Uczelni dokumentu „(…)” jedynie „na życzenie” (poza okolicznością składania przez IOD rachunku za wykonanie określonych czynności), świadczyło o braku przyjęcia przez Uczelnię środka gwarantującego regularność i automatyzm raportowania przez IOD na temat wykonanych przez niego prac, a także, co ważne, o stanie ochrony danych w Uczelni. Należyte kontrolowanie pracy IOD nie może bowiem polegać wyłącznie na potencjalnej możliwości domagania się przez Uczelnię przedłożenia jej raportu z wykonania prac. Raportowanie działań IOD powinno być jego obowiązkiem, uwzględnionym np. w wewnętrznym akcie prawnym Uczelni jako stosowny środek organizacyjny determinujący inicjatywę IOD w ww. zakresie. Raportowanie pracy przez IOD nie może być dokonywane w przypadkowych terminach („na życzenie”), ale regularnie i z uwzględnieniem stanu ochrony danych u Administratora, a także priorytetów określonych działań.
-
Nie można zatem uznać, że dokument „(…)” zapewniał należytą kontrolę pracy IOD przez Uczelnię, przy uwzględnieniu wszystkich ww. uwarunkowań wiążących się z prawidłowością, w tym kompleksowością raportowania.
-
Podobnie należy ocenić treść załącznika nr (…) do Polityki Ochrony Danych Osobowych „(…)”, który nie jest planem działań szkoleniowych IOD sensu stricto, a jedynie tematycznym zestawieniem zagadnień związanych ze szkoleniami. Dokument ten nie zawiera oznaczenia terminów szkoleń, przez co już choćby z tego powodu, pomimo jego nazwy, nie może być traktowany jako plan, bowiem zgodnie z definicją plan pracy, jak i każdy inny plan, to działanie podejmowane z odpowiednim wyprzedzeniem, polegające na ustaleniu harmonogramu określonych działań i sposobu ich przeprowadzenia, mających na celu osiągnięcie określonego rezultatu. Planowanie z definicji powinno też dotyczyć zdefiniowanego okresu (terminów), w którym planowane czynności mają zostać wykonane.
-
Zatem sporządzenie planu polega na odpowiednio wcześniejszym (przed terminami realizacji) określeniu zakresu działań wraz z opisem (wyszczególnieniem) tych czynności i zdefiniowaniu terminów i sposobów ich wykonania. Uczelnia w swoich wyjaśnieniach nie wskazała dowodów wskazujących na to, że wyżej wspomniane elementy procesu planowania pracy IOD u niej zachodzą. Wobec powyższego, trudno uznać, że generowanie dokumentu „(…)” oraz plan szkoleń, o którym wyżej mowa, stanowiły przejaw kompleksowego podejścia do kwestii planowania pracy IOD. Działania te były w określonym stopniu planowaniem pracy IOD, jednak w ograniczonym zakresie, bez możliwości zapewnienia regularności planowania i regularnej kontroli pracy IOD.
-
Uczelnia podniosła, że zgodnie z uregulowaniem § (…) ((…)) Regulaminu (…) (zarządzenie nr (…) z dnia (…) 2023 r.), IOD prowadzi pisemną dokumentację swoich czynności, w tym sporządza dla administratora pisemne sprawozdania z wykonania zadań z zakresu ochrony i sposobu przetwarzania danych osobowych w wyniku prowadzonych sprawdzeń i analiz stanu faktycznego przetwarzania danych osobowych oraz przekazuje Administratorowi sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1, nie rzadziej niż raz w roku, w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z jego treścią osobom nieupoważnionym.
-
Także w myśl uregulowania § (…) ((…)) Regulaminu (…), audytor monitoruje również działania podejmowane przez IOD w zakresie prawidłowości wykonywania przez niego obowiązków, mając na uwadze gwarancję niezależności IOD, o której mowa w § (…) ww. Regulaminu.
-
Na podstawie udzielonych przez Uczelnię wyjaśnień popartych dołączonymi kopiami obowiązujących w niej wewnętrznych aktów prawnych, należy zatem uznać, że Uczelnia wprowadziła do obowiązywania stosowne regulacje odnośnie kontroli pracy IOD, ale dopiero od dnia (…) 2023 r. (w związku z wdrożeniem w tym dniu regulującego te kwestie Regulaminu (…)), natomiast przed tym dniem kontrola ta nie była zapewniona w sposób kompleksowy (systemowy) w systemie środków wdrożonych przez Uczelnię, mających zapewniać bezpieczeństwo przetwarzania danych. Prezes UODO uwzględnił także w wyjaśnieniach Uczelni przedłożony „Plan (…) na rok 2024”, spełniający co do zasady warunki definicji planu, o której wyżej mowa. Należy zatem jeszcze raz podkreślić, że Uczelnia przed dniem (…) 2023 r. nie dysponowała narzędziem, które zapewniałoby monitorowanie przez nią w systemowy i ustandaryzowany sposób wykonywania przez IOD swoich zadań zgodnie z przepisami rozporządzenia 2016/679, przez co naruszyła art. 39 ust. 1 tego aktu prawnego.
-
Wobec powyższych wyjaśnień Uczelni oraz przedłożonych przez nią dowodów stwierdzić należy, że w Uczelni stwierdzone zostały nieprawidłowości stanowiące naruszenie przepisów rozporządzenia 2016/679, o których mowa powyżej w treści decyzji. Naruszenie przez Uczelnię przepisów rozporządzenia 2016/679 stwierdzone w niniejszej decyzji, skutkuje z kolei nałożeniem na Uczelnię przez Prezesa UODO stosownej, przewidzianej nimi sankcji.
-
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 58 ust. 2 lit. b) rozporządzenia 2016/679, zgodnie z którym każdemu organowi nadzorczemu przysługuje w zakresie prowadzonych postępowań uprawnienie do udzielania upomnienia administratorowi, w przypadku naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia przez operacje przetwarzania, Prezes UODO uznaje za uzasadnione udzielenie Uczelni upomnienia w zakresie stwierdzonego naruszenia przepisów art. 38 ust. 1, 2, 3 i 6 oraz art. 39 ust. 1 rozporządzenia 2016/679.
-
Motyw 148 rozporządzenia 2016/679 stanowi, że aby egzekwowanie przepisów rozporządzenia było skuteczniejsze, należy za jego naruszenie nakładać sankcje, w tym administracyjne kary pieniężne – oprócz lub zamiast odpowiednich środków nakładanych na mocy niniejszego rozporządzenia przez organ nadzorczy. Jeżeli naruszenie jest niewielkie, karę pieniężną można zastąpić upomnieniem. Powinno się jednak zwrócić należytą uwagę na charakter, wagę oraz czas trwania naruszenia, na to, czy naruszenie nie było umyślne, na działania podjęte dla zminimalizowania szkody, na stopień odpowiedzialności lub wszelkie mające znaczenie wcześniejsze naruszenia, na sposób, w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu, na przestrzeganie środków nałożonych na administratora lub podmiot przetwarzający, na stosowanie kodeksów postępowania oraz wszelkie inne czynniki obciążające lub łagodzące.
-
Prezes UODO uznał, że w ustalonych okolicznościach niniejszej sprawy wystarczającym środkiem jest udzielenie Uczelni upomnienia. Za okoliczność łagodzącą, która, między innymi, za tym przemawia, Prezes UODO uznał stosunkowo niewielkie ryzyko bezpośredniego naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą w rezultacie stwierdzonych naruszeń przepisów rozporządzenia 2016/679 przez Uczelnię. Należy bowiem podnieść, że Uczelnia wykazała przez Prezesem UODO, iż co do zasady przedsięwzięła i wdrożyła najważniejsze środki organizacyjne służące należytemu uregulowaniu działania IOD i współpracy z nim, np. Politykę Ochrony Danych Osobowych oraz Regulamin (…). Ponadto, biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy i ustalenia w niej poczynione, brak jest również podstaw do uznania, że osoby, których dane dotyczą, poniosły na skutek naruszenia przez Uczelnię ww. przepisów rozporządzenia 2016/679 szkodę.
-
Ponadto, współdziałanie Uczelni z Prezesem UODO przy wyjaśnianiu okoliczności jej współpracy z osobą wykonującą obowiązki IOD, należy, choć nie bez zastrzeżeń, określić jako ogólnie zasługujące na aprobatę. Biorąc pod uwagę całokształt okoliczności sprawy, w tym także zakres stwierdzonych przez Prezesa UODO naruszeń przepisów rozporządzenia 2016/679 w ww. obszarze względem zakresu sprawdzania, w jaki sposób Uczelnia zapewnia realizację przepisów rozporządzenia odnoszących się do IOD, należy uznać, że przedmiotowe naruszenia nie powodowały niemożności albo szczególnego utrudnienia w prawidłowym wykonywaniu przez niego swoich zadań, przez co okoliczność ta wpływa łagodząco na ogólną ocenę stanu przestrzegania ww. przepisów przez Uczelnię.
-
Dodatkowo, w trakcie prowadzenia przez Prezesa UODO czynności wyjaśniających w sprawie, Uczelnia wykazała, że po ich rozpoczęciu wdrożyła nowe lub zmodyfikowała odpowiednio dotychczasowe środki służące bezpieczeństwu przetwarzania danych tak, aby spełnić wymogi przepisów rozporządzenia 2016/679.
-
Powyższe okoliczności uzasadniają zatem udzielenie Uczelni upomnienia za stwierdzone naruszenia przepisów rozporządzenia 2016/679 popełnione przed wprowadzeniem przez nią nowych rozwiązań organizacyjno-prawnych wdrażanych przez nią stopniowo pomiędzy (…) 2023 r. a (…) 2023 r., mając na względzie możliwość uniknięcia podobnych zdarzeń w przyszłości.
-
Należy zauważyć, że w przypadku zaistnienia podobnego zdarzenia w przyszłości, każde upomnienie wydane przez Prezesa UODO wobec Uczelni będzie brane pod uwagę przy ocenie przesłanek ewentualnego wymierzenia kary administracyjnej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 83 ust. 2 rozporządzenia 2016/679.
-
W tym stanie faktycznym i prawnym Prezes UODO rozstrzygnął, jak w sentencji.
-
-
-
[1] 16/EN; WP 243 rew.01
[2] P. Barta, M. Kawecki, P. Litwiński, Komentarz do art. 38, teza 1 pkt 3 [w:] P. Litwiński (red.), Ogólne rozporządzenie o ochronie danych..., s. 403.
[3] A. Nerka, Komentarz do art. 38, teza 5 pkt 1 [w]: M. Sakowska-Baryła, Ogólne rozporządzenie o ochronie danych.