
Warszawa, 23 marca 2022prawomocna
Decyzja DKE.561.3.2022
-
-
Na podstawie art. 105 § l Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) w związku z art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 60 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781), a także na podstawie art. 58 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, ze zmianami ogłoszonymi w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str.2, oraz w Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35),
-
po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na O. Sp. z o.o., Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
-
umarza postępowanie.
-
-
Uzasadnienie
-
Stan faktyczny
- 1.
-
W związku z dokonanym (…) lipca 2021 r. przez O. Sp. z o.o. (zwaną dalej „Spółką”), zgłoszeniem naruszenia ochrony danych osobowych polegającego na nieautoryzowanym dostępie do systemu informatycznego Spółki, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (zwany dalej „Prezesem UODO”) wszczął postępowanie administracyjne o sygn. (…) mające na celu wyjaśnienie okoliczności zgłoszonego przez Spółkę naruszenia.
- 2.
-
W ramach wyżej wskazanego postępowania Prezes UODO zwrócił się do Spółki – pismem z (…) sierpnia 2021 r. – z wezwaniem do udzielenia odpowiedzi na poniższe pytania oraz przedstawienia niżej wskazanych dokumentów:
- „
-
- –
-
Czy skuteczność stosowanych środków technicznych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania była regularnie testowana, mierzona oraz oceniana? Jeśli tak, to proszę przedstawić dowody zarówno na przeprowadzanie takich testów przed wystąpieniem naruszenia, jak i po naruszeniu (np. testy penetracyjne).
- –
-
Czy zostały opracowane procedury dotyczące autoryzacji użytkowników oraz nadawania im odpowiednich uprawnień (np. dotyczące parametrów haseł, ich złożoności, polityka nadawania identyfikatorów).
- –
-
Przekazanie procedury dotyczącej wykonywania i testowania kopii zapasowych.
- –
-
Przekazanie analizy ryzyka przeprowadzonej przed i po naruszeniu ochrony danych osobowych.
- –
-
Czy przeprowadzono postępowanie wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy atakujący nie uzyskał dostępu do innych danych niż podane w pkt 6 zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych.
- –
-
Przekazanie stosownych dowodów potwierdzających zastosowanie środków bezpieczeństwa z pkt 9B formularza.”
Wezwanie to doręczone zostało Spółce (…) września 2021 r.
- 3.
-
Pismem z (…) września 2021 r. Spółka udzieliła wyjaśnień w zakresie pytań skierowanych do niej w piśmie Prezesa UODO z (…) sierpnia 2021 r.; przedstawiła również następujące dokumenty: (…).
- 4.
-
Pismem z (…) października 2021 r. Prezes UODO zwrócił się do Spółki z wezwaniem do złożenia dodatkowych wyjaśnień i przedstawienia dodatkowych dowodów w następującym zakresie:
- „
-
- –
-
Proszę o przekazanie informacji, czy, a jeśli tak, to z jakimi kategoriami danych i kogo dotyczącymi osoba nieuprawniona mogła się zapoznać, skoro uzyskała dostęp do »listy naszych klientów« i »listy zamówień«, o których mowa w załączniku nr 4 do pisma administratora z dnia (…) września 2021 r.
- –
-
Proszę o przekazanie stosownych dowodów na poparcie twierdzenia, że »w Spółce na bieżąco jest przeprowadzana weryfikacja skuteczności środków technicznych«.”
Wezwanie to doręczone zostało Spółce (…) października 2021 r.
- 5.
-
Pismem z (…) października 2021 r. Spółka udzieliła dodatkowych wyjaśnień w sprawie stwierdzając m.in., co następuje:
- „
-
W zakresie »listy naszych klientów« mogło dojść do zapoznania się z informacjami, które nie zawierały w swej treści danych osobowych, ponieważ stanowiły jedynie dane podmiotów będących osobami prawnymi – klientami Spółki (…).”
- „
-
Odnosząc się natomiast do »listy zamówień« – mogło dojść do zapoznania się z danymi Klientów, czyli klientów administratorów powierzających Spółce dane osobowe należące do osób fizycznych będących ich klientami końcowymi. W stosunku do tych danych Spółka nie działa jako administrator, lecz jako podmiot przetwarzający, co pozostaje poza zakresem złożonego zawiadomienia, a wskazanie kategorii danych wymagałoby potwierdzenia możliwości ich przekazania przez Spółkę z Klientami.”
W załączeniu pisma Spółka przedstawiła również oświadczenie z (…) października 2021 r. dotyczące weryfikacji skuteczności wdrożonych przez Spółkę środków technicznych wraz z załącznikami przedstawiającymi stosowne, obowiązujące w Spółce, procedury.
- 6.
-
Pismem z (…) listopada 2021 r. Prezes UODO zwrócił się do Spółki z wezwaniem do złożenia kolejnych wyjaśnień i przedstawienia dodatkowych dowodów w następującym zakresie:
- „
-
- –
-
Wskazanie, czy administratorzy danych, dla których podmiotem przetwarzającym jest Spółka, zostali zawiadomieni o zaistniałym naruszeniu ochrony danych osobowych, a jeśli tak, to proszę o podanie daty ich zawiadomienia oraz przedstawienie stosownych dowodów w tym zakresie.
- –
-
Przekazanie do Urzędu Danych Osobowych listy administratorów danych, dla których podmiotem przetwarzającym jest Spółka.
- –
-
Wskazanie, jakie kategorie danych osobowych ujawniała »lista zamówień« oraz ilu osób dane te dotyczyły.
- –
-
Wskazanie, czy skuteczność stosowanych środków technicznych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania była regularnie testowana, mierzona oraz oceniana przed i po zaistnieniu naruszenia ochrony danych osobowych (proszę o przedstawienie stosownych dowodów).”
Wezwanie to doręczone zostało Spółce (…) listopada 2021 r.
- 7.
-
Pismem z (…) listopada 2021 r. Spółka przedstawiła dodatkowe wyjaśnienia i dowody w zakresie dotyczącym powiadomienia administratorów o zaistniałym naruszeniu ochrony danych osobowych (pierwsze z pytań zawartych w piśmie Prezesa UODO z (…) listopada 2021 r. – zob. pkt 6 uzasadnienia niniejszej decyzji) oraz w zakresie regularnego weryfikowania skuteczności stosowanych przez Spółkę środków technicznych (ostatnie z czterech pytań zawartych w piśmie Prezesa UODO z (…) listopada 2021 r. – zob. pkt 6 uzasadnienia niniejszej decyzji).
- 8.
-
W piśmie z (…) listopada 2021 r. Spółka odmówiła odpowiedzi na dwa pozostałe pytania zawarte w piśmie Prezesa UODO z (…) listopada 2021 r.
- 9.
-
W odpowiedzi na żądanie przedstawienia listy administratorów danych, dla których Spółka jest podmiotem przetwarzającym, Spółka wskazała m.in., że „Obowiązek ten [obowiązek zachowania poufności] dotyczy zazwyczaj wszelkich otrzymanych od Administratorów danych, w tym danych o samym zawarciu umów na podstawie których odbywa się współpraca jak i danych o tym, że kontrahent korzysta z usług Spółki. Spółka pragnąc wywiązać się z obowiązku zachowania poufności, w celu uniknięcia negatywnych sankcji, nie tylko prawnych i finansowych, ale także wizerunkowych nie ma możliwości udostępnienia tych danych bez uzyskania uprzedniej zgody Administratorów.” I dalej: „Dodatkowo zastrzegamy, że niezależnie od powyższego lista Administratorów stanowi także prawnie chronioną tajemnicę przedsiębiorstwa Spółki (art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Informacja ta ma znaczną wartość gospodarczą dla Spółki, ponieważ stanowi bazę klientów Spółki.”
- 10.
-
W odpowiedzi na pytanie o kategorie danych osobowych, które ujawniała „lista zamówień” oraz o ilość osób, których dane te dotyczyły, Spółka podniosła w szczególności, że co do tych danych „Spółka nie działa jako administrator, lecz jako podmiot przetwarzający, wobec czego nie jest uprawniona do udostępnienia tego rodzaju danych bez udokumentowanego polecenia Administratorów. Spółkę wiążą zawarte z Administratorami umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, które ściśle wytyczają uprawnienia Spółki i możliwości oraz wytyczne dotyczące przetwarzania, w które wchodzi także przekazanie danych Urzędowi Ochrony Danych Osobowych. Zgodnie również z samym Ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych jest wyłącznym obowiązkiem i uprawnieniem administratora danych osobowych.” Spółka wskazała ponadto, że „Niezależnie od zobowiązań umownych Spółka wprost jest zobowiązana do zachowania otrzymanych od Administratorów danych ((…) także danych, które znajdowały się w »liście zamówień«) w ścisłej tajemnicy i poufności. Są to bowiem informacje posiadające wartość gospodarczą dla Administratorów stanowiące ich tajemnicę przedsiębiorstwa, która podlega szczególnej ochronie prawnej, m.in. w oparciu o ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (art. 11). Ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa mogłoby stanowić czyn nieuczciwej konkurencji (…).”
- 11.
-
W dniach (…) stycznia 2022 r. Departament Kontroli i Naruszeń Urzędu Ochrony Danych Osobowych przeprowadził w Spółce kontrolę zgodności przetwarzania przez nią danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych w związku z naruszeniem ochrony danych osobowych, które zainicjowało postępowanie o sygn. (…).
- 12.
-
W toku kontroli, prowadzonej pod sygn. (…), i zakończonej sporządzeniem (…) stycznia 2022 r. protokołu kontroli, Spółka przedstawiła kontrolującym wszystkie żądane przez nich informacje i dokumenty; zapewniła również w pełnym zakresie wgląd w swoje systemy informatyczne. W szczególności Spółka przedstawiła listę swoich klientów – podmiotów, dla których świadczy usługi związane z przetwarzaniem powierzonych jej danych osobowych. Spółka przedstawiła również informację o przetwarzanych przez nią kategoriach danych osobowych. Jak zapisano w protokole kontroli: „W Spółce przetwarzane są dane pracowników w pełnym zakresie, pracowników klientów Spółki (osoby wskazane do kontaktu w zakresie: imię, nazwisko, adres e-mail oraz ewentualnie nr telefonu), jak również dane klientów podmiotów współpracujących, tj. adresatów przesyłek w zakresie: imię, nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, adres wysyłki.” Ustalono ponadto, że „osoba, która dostała się do systemu Spółki, miała dostęp do danych pracowników wszystkich klientów, natomiast dostęp do danych wynikających z zamówień dotyczył około 20 klientów [klientów podmiotów współpracujących ze Spółką – adresatów przesyłek].”
- 13.
-
Powyższe okoliczności stanu faktycznego Prezes UODO ustalił na podstawie całokształtu korespondencji urzędowej prowadzonej pomiędzy Spółką a Prezesem UODO, znajdującej się w aktach postępowania o sygn. (…), a także dokumentów pochodzących z akt kontroli o sygn. (…). Dokumentacja ta odzwierciedla całokształt prób uzyskania przez Prezesa UODO dostępu do informacji niezbędnych do realizacji jego zadań, to jest w tym przypadku – do rozpatrzenia sprawy o sygn. (…), a z drugiej strony – reakcję Spółki na żądania Prezesa UODO.
-
Postępowanie
-
W związku z nieudzieleniem przez Spółkę informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy o sygn. (…), niezależnie od postępowania kontrolnego o sygn. (…) (zob. pkt 11-12 niniejszego uzasadnienia), Prezes UODO wszczął wobec Spółki z urzędu – na podstawie art. 83 ust. 5 lit. e) Rozporządzenia 2016/679 – niniejsze postępowanie administracyjne (o sygn. DKE.561.3.2022) w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, w związku z naruszeniem art. 58 ust. 1 lit. e) Rozporządzenia 2016/679. O wszczęciu postępowania Spółka poinformowana została pismem z (…) stycznia 2022 r. (znak: DKE.561.3.2022(…)), doręczonym Spółce (…) stycznia 2022 r. Pismem tym Spółka wezwana została także – celem ustalenia podstawy wymiaru kary, w oparciu o art. 101a ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1781), zwanej dalej „u.o.d.o.” – do przedstawienia sprawozdania finansowego lub innego dokumentu przedstawiającego wysokość obrotu i wyniku finansowego osiągniętego przez Spółkę w 2021 r.
-
W odpowiedzi na informację o wszczęciu przez Prezesa UODO postępowania w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej Spółka – pismem z (…) stycznia 2022 r. – wyjaśniła, że w trakcie przeprowadzonej u niej w dniach (…) stycznia 2022 r. kontroli „zostały przedstawione wszelkie żądane informacje i dokumenty, w tym informacje o (i) kategorii danych osobowych, które zawierała Lista zamówień, (ii) liczbie osób, których dane te dotyczyły oraz (iii) liście administratorów danych, dla których Spółka jest podmiotem przetwarzającym, które nie zostały przesłane wcześniej”. W związku z powyższym Spółka wniosła o odstąpienie od wymierzenia jej administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie art. 58 ust. 1 lit e) Rozporządzenia 2016/679. Jednocześnie – w załączeniu do pisma – Spółka przedłożyła swoje sprawozdanie finansowe za 2021 r., żądane przez Prezesa UODO pismem z (…) stycznia 2022 r.
-
Po rozpatrzeniu całości materiału dowodowego zebranego w sprawie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zważył, co następuje.
-
-
Przepisy prawne
-
Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia 2016/679, Prezes UODO, jako organ nadzorczy w rozumieniu art. 51 Rozporządzenia 2016/679, na swoim terytorium monitoruje i egzekwuje stosowanie tego rozporządzenia. W ramach swoich kompetencji Prezes UODO uprawniony jest m. in. do prowadzenia postępowań w sprawie stosowania przepisów tego aktu prawnego (art. 57 ust. 1 lit. h) Rozporządzenia 2016/679), w tym postępowań związanych z oceną naruszeń ochrony danych osobowych, zgłaszanych Prezesowi UODO przez administratorów danych stosownie do treści art. 33 Rozporządzenia 2016/679.
-
Dla umożliwienia realizacji tak określonych zadań Prezesowi UODO przysługuje szereg określonych w art. 58 ust. 1 Rozporządzenia 2016/679 uprawnień w zakresie prowadzonych postępowań, w tym uprawnienie do nakazania administratorowi i podmiotowi przetwarzającemu dostarczenia wszelkich informacji potrzebnych do realizacji jego zadań (art. 58 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia 2016/679) oraz uprawnienie do uzyskania od administratora i podmiotu przetwarzającego dostępu do wszelkich danych osobowych i wszelkich informacji niezbędnych do realizacji jego zadań (art. 58 ust. 1 lit. e) Rozporządzenia 2016/679).
-
Naruszenie przepisów Rozporządzenia 2016/679, polegające na niezapewnieniu przez administratora lub podmiot przetwarzający dostępu do danych i informacji, o których mowa powyżej, skutkujące naruszeniem uprawnień organu określonych w art. 58 ust. 1, podlega zaś – zgodnie z art. 83 ust. 5 lit. e) in fine Rozporządzenia 2016/679 – administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
-
Zgodnie z art. 105 § 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), zwanej dalej „k.p.a.”, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.
-
Stosownie do art. 60 u.o.d.o. postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych jest prowadzone przez Prezesa UODO. Art. 7 ust. 1 u.o.d.o. stanowi zaś, że w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie do postępowań administracyjnych przed Prezesem UODO (w tym w postępowaniach w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, o których mowa w Rozdziale 11 u.o.d.o.) stosuje się k.p.a. Zgodnie z art. 7 ust. 2 u.o.d.o. postępowania te są postępowaniami jednoinstancyjnymi.
-
-
Ocena prawna
-
W niniejszej sprawie, w związku z nieudzieleniem przez Spółkę informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy o sygn. (…), Prezes UODO wszczął z urzędu postępowanie w przedmiocie nałożenia na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej. O fakcie tym Spółka poinformowana została pismem datowanym na (…) stycznia 2022 r., a doręczonym jej (…) stycznia 2022 r.
-
W związku z powyższym za datę wszczęcia niniejszego postępowania przyjąć należy dzień (…) stycznia 2022 r. Zgodnie doktryną i orzecznictwem sądów administracyjnych bowiem „za datę wszczęcia postępowania z urzędu należy przyjąć pierwszą czynność urzędową wobec strony lub czynność podjętą w sprawie przez organ administracji publicznej z urzędu (wyr. NSA z 13.10.1999 r., IV SA 1364/97, niepubl.; wyr. NSA z 20.1.2010 r., II GSK 321/09, Legalis). Orzecznictwo podkreśla często również, że z faktem podjęcia takiej czynności powiązane musi być powiadomienie o niej strony (post. NSA z 4.3.1981 r., SA 654/81, ONSA 1981, Nr 1, poz. 15; wyr. NSA z 26.10.1999 r., III SA 7955/98, Legalis).” (R. Hauser, M. Wierzbowski (red), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Wyd. 7, Warszawa 2021, komentarz do art. 61, Legalis).
-
Jednocześnie, na podstawie wyjaśnień udzielonych przez Spółkę pismem z (…) stycznia 2022 r. (zob. pkt 14 uzasadnienia niniejszej decyzji) oraz dokumentów pochodzących z akt kontroli o sygn. (…) (zob. pkt 12 uzasadnienia niniejszej decyzji), ustalono, że informacje żądane od Spółki pismem z (…) listopada 2021 r. (zob. pkt 6 uzasadnienia niniejszej decyzji), udzielone zostały Prezesowi UODO – w zakresie wcześniej nie udostępnionym – najpóźniej (…) stycznia 2022 r. W tym dniu bowiem sporządzono kończący kontrolę protokół, w którym to protokole (i w jego załączniku) zawarte zostały wyżej wskazane informacje.
-
W związku z powyższym stwierdzić należy, że niniejsze postępowanie, wszczęte po dacie uzyskania przez Prezesa UODO wszelkich niezbędnych mu w postępowaniu o sygn. (…) informacji, było od chwili jego wszczęcia bezprzedmiotowe. Jak ustalono już w toku postępowania, nie istniał bowiem w tym momencie stan faktyczny uzasadniający nałożenie na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie objęte przedmiotem postępowania określonym w piśmie informującym o jego wszczęciu, to jest za naruszenie art. 58 ust. 1 lit. e) Rozporządzenia 2016/679 polegające na niezapewnieniu Prezesowi UODO dostępu do informacji niezbędnych do realizacji jego zadań.
-
Zgodnie z przepisem art. 105 § 1 k.p.a., stosowanym w postępowaniach administracyjnych przed Prezesem UODO na podstawie art. 7 ust. 1 u.o.d.o., w takiej sytuacji („gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części”) postępowanie administracyjne podlega obligatoryjnemu umorzeniu. Przesłanka umorzenia postępowania może przy tym istnieć jeszcze przed jego wszczęciem, co zostanie ujawnione dopiero w toczącym się postępowaniu (jak miało to miejsce w niniejszej sprawie), a może ona zaistnieć także w czasie trwania postępowania, a więc w sprawie już zawisłej przed organem administracyjnym.
-
W doktrynie wskazuje się, że „Umorzenie postępowania nie jest zależne ani od woli organu administracji, ani tym bardziej pozostawione do uznania organu – organ ten jest zobowiązany do umorzenia postępowania w przypadku stwierdzenia jego bezprzedmiotowości. (…) Okoliczności stanowiące podstawę do umorzenia postępowania mogą pojawić się zarówno przed wszczęciem postępowania, jak i w jego trakcie. (…) Bezprzedmiotowość postępowania może być także wynikiem zmiany stanu faktycznego sprawy. Postępowanie musi być uznane za bezprzedmiotowe wskutek ustania stanu faktycznego podlegającego uregulowaniu przez organ administracji w drodze decyzji (por. uzasadnienie wyroku NSA z 29 września 1987 r., IV SA 220/87, ONSA 1987, nr 2, poz. 67).” (P. M. Przybysz [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022, komentarz do art. 105).
-
W tym stanie faktycznym i prawnym Prezes UODO rozstrzygnął jak w sentencji.
-
-