
Warszawa, 25 stycznia 2023prawomocna
Decyzja DKE.561.24.2022
-
-
Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022, poz. 2000 ze zm.) art. 7 ust. 1 i 2, art. 60, art. 101, art. 101a i art. 103 ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) oraz art. 57 ust. 1 lit. a) i lit. h), art. 83 ust. 1-2 i art. 83 ust. 6 w związku z art. 58 ust. 2 lit. c) i lit. i) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 1 z późn. zm.),
-
po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na E. Spółka z o.o. z siedzibą we W. przy ul. (…) administracyjnej kary pieniężnej, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
-
stwierdzając niewykonanie przez E. Spółka z o.o. z siedzibą we W. przy ul. (…) nakazu decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 6 maja 2021 roku, sygn. DS.523.152.2021
-
nakłada na E. Spółka z o.o. z siedzibą we W. przy ul. (…) administracyjną karę pieniężną w kwocie 22 848 PLN (słownie: dwadzieścia dwa tysiące osiemset czterdzieści osiem złotych).
-
-
Uzasadnienie
-
Stan faktyczny
- 1.
-
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zwany dalej: „Prezesem UODO”, decyzją administracyjną z dnia 6 maja 2021 roku, sygn. DS.523.152.2021, zwaną dalej: „Decyzją”, nakazał E. Sp. z o.o. z siedzibą we W. przy ul. (…), zwanej dalej „Spółką”, usunięcie danych osobowych Pana M. M., zam. w S. przy ul. (…) w zakresie imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz adresu zamieszkania.
- 2.
-
Decyzja jest ostateczna. Decyzja została odebrana przez Spółkę w dniu 13 maja 2021 roku. Decyzja nie została zaskarżona przez strony postępowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w związku z czym stała się prawomocna z dniem 15 czerwca 2021 roku.
- 3.
-
Celem sprawdzenia, czy nałożony Decyzją obowiązek został wykonany przez Spółkę, Prezes UODO pismem z dnia 19 maja 2022 roku (sygn. DKE.560.52.2022) wezwał Spółkę do złożenia wyjaśnień i przedstawienia dowodów potwierdzających wykonanie nakazu Decyzji oraz pouczył Spółkę, że stwierdzenie nieprzestrzegania nakazu orzeczonego przez Prezesa UODO może skutkować nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej w wysokości do 20 000 000 EUR zgodnie z art. 83 ust. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej „Rozporządzeniem 2016/679”. Pismo to zostało odebrane przez adresata w dniu 24 maja 2022 roku. Spółka nie odpowiedziała na wezwanie ani nie przedstawiła żadnych dowodów potwierdzających wykonanie Decyzji.
- 4.
-
Pismem z dnia 30 czerwca 2022 roku o sygn. DKE.560.52.2022 Prezes UODO skierował do Spółki upomnienie, którym wezwał Spółkę do wykonania nakazu Decyzji oraz do udokumentowania wykonania tego nakazu. Pismo to zostało odebrane przez adresata w dniu 5 lipca 2022 roku i pozostało bez odpowiedzi ze strony Spółki.
- 5.
-
W związku z powyższym, Prezes UODO wszczął z urzędu niniejsze postępowanie administracyjne o sygn. DKE.561.24.2022 w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za nieprzestrzeganie nakazu orzeczonego przez organ nadzorczy na podstawie art. 58 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679. Informacja o wszczęciu niniejszego postępowania została wysłana do Spółki pismem z dnia 24 sierpnia 2022 roku, sygn. DKE.561.24.2022. Powyższym pismem Spółka została również wezwana do przedstawienia sprawozdania finansowego, a w razie jego braku – oświadczenia o wysokości obrotu i wyniku finansowego za 2021 rok celem ustalenia podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej. Ponadto w piśmie tym wskazano, że jeżeli Spółka przedstawi dowody na wykonanie w całości nakazu przedmiotowej decyzji Prezesa UODO, okoliczność ta może wpłynąć łagodząco na wymiar administracyjnej kary pieniężnej orzeczonej w niniejszym postępowaniu lub też może spowodować odstąpienie od jej nałożenia. Pismo to, pomimo skierowania na adres siedziby Spółki ujawniony w KRS (na który kierowana była wcześniejsza korespondencja) nie zostało odebrane przez Spółkę i zostało uznane za doręczone w dniu 16 września 2022 roku zasadzie fikcji doręczenia, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022, poz. 2000 ze zm.).
- 6.
-
Do dnia wydania niniejszej decyzji Spółka nie przedstawiła żadnych wyjaśnień dotyczących wykonania nakazu Decyzji ani nie przedstawiła dowodów na wykonanie nakazu Decyzji.
-
Po rozpatrzeniu całości materiału dowodowego zebranego w sprawie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zważył, co następuje.
-
Uzasadnienie prawne
- 7.
-
Stosownie do art. 57 ust. 1 Rozporządzenia 2016/679, bez uszczerbku dla innych zadań określonych na mocy tego rozporządzenia, każdy organ nadzorczy na swoim terytorium (w tym Prezes UODO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) monitoruje i egzekwuje stosowanie rozporządzenia (art. 57 ust. 1 lit. a) oraz prowadzi postępowania w sprawie jego stosowania (art. 57 ust. 1 lit. h).
- 8.
-
W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 57 ust. 1 Rozporządzenia 2016/679, Prezesowi UODO przyznane są uprawnienia naprawcze mocą art. 58 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679, w tym w szczególności uprawnienie do nakazania administratorowi spełnienia żądania osoby, której dane dotyczą, wynikającego z praw przysługujących jej na mocy niniejszego rozporządzenia (art. 58 ust. 2 lit. c), a także uprawnienie do zastosowania, oprócz lub zamiast innych środków, o których mowa w art. 58 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679, administracyjnej kary pieniężnej na mocy art. 83 tego rozporządzenia (art. 58 ust. 2 lit. i).
- 9.
-
Zgodnie z art. 83 ust. 6 RODO - nieprzestrzeganie nakazu orzeczonego przez organ nadzorczy na podstawie art. 58 ust. 2 podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa - w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
- 10.
-
Zgodnie ze sformułowaną w art. 5 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679 zasadą rozliczalności administrator jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ust. 1 tego przepisu (w tym – zgodnie z tzw. zasadą legalności – za przetwarzanie danych osobowych „zgodnie z prawem”) i musi być w stanie wykazać ich przestrzeganie. Zastosowanie zasady rozliczalności w niniejszej sprawie oznacza, że Przedsiębiorca zobowiązany jest – w szczególności w postępowaniu przed Prezesem UODO – udowodnić wykonanie nakazu decyzji, które to wykonanie byłoby równoznaczne z przywróceniem przetwarzania przez niego danych osobowych do stanu zgodnego z prawem. Takie implikacje zasady rozliczalności potwierdza doktryna prawa ochrony danych osobowych, zgodnie z którą: „Stwierdzenie, że administrator powinien być w stanie wykazać przestrzeganie zasad, odczytywać można jako nałożenie na administratora ciężaru dowodowego w zakresie przestrzegania zasad przetwarzania danych. W razie sporu z osobą, której dane dotyczą, albo z organem nadzorczym, administrator powinien być w stanie przedstawić dowody na to, że przestrzega zasad. Dowodami takimi mogą być przede wszystkim dokumenty dotyczące przetwarzania i ochrony danych.” (P. Fajgielski [w:] Komentarz do rozporządzenia nr 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) [w:] Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, Warszawa 2018).
- 11.
-
Oceniając czy a jeśli tak to w jakim wymiarze powinna być nałożona administracyjna kara pieniężna, organ nadzorczy ma obowiązek uwzględnić następujące okoliczności (przesłanki wymiaru kary) określone w art. 83 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679:
- a)
-
charakter, wagę i czas trwania naruszenia przy uwzględnieniu charakteru, zakresu lub celu danego przetwarzania, liczby poszkodowanych osób, których dane dotyczą, oraz rozmiaru poniesionej przez nie szkody;
- b)
-
umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia;
- c)
-
działania podjęte przez administratora lub podmiot przetwarzający w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez osoby, których dane dotyczą;
- d)
-
stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego z uwzględnieniem środków technicznych i organizacyjnych wdrożonych przez nich na mocy art. 25 i 32;
- e)
-
wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego;
- f)
-
stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków;
- g)
-
kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie;
- h)
-
sposób, w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu, w szczególności, czy i w jakim zakresie administrator lub podmiot przetwarzający zgłosili naruszenie;
- i)
-
jeżeli wobec administratora lub podmiotu przetwarzającego, których sprawa dotyczy, zostały wcześniej zastosowane w tej samej sprawie środki, o których mowa w art. 58 ust. 2 – przestrzeganie tych środków;
- j)
-
stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania na mocy art. 40 lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji na mocy art. 42;
- k)
-
wszelkie inne obciążające lub łagodzące czynniki mające zastosowanie do okoliczności sprawy, takie jak osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty.
- 12.
-
Ponadto - organ nadzorczy - zgodnie z art. 83 ust. 1 Rozporządzenia 2016/679 – zapewnia by stosowane administracyjne kary pieniężne były w każdym indywidualnym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające (zasady wymiaru kary).
- 13.
-
Celem ustalenia podstawy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej podmiot, wobec którego toczy się postępowanie, zobowiązany jest – na podstawie z art. 101a ust. 1 ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781), zwanej dalej „u.o.d.o.” – na żądanie Prezesa UODO dostarczyć mu danych niezbędnych do określenia tej podstawy. Natomiast przypadku niedostarczenia tych danych przez podmiot podlegający ukaraniu Prezes UODO – zgodnie z art. 101a ust. 2 u.o.d.o ustala podstawę wymiaru administracyjnej kary pieniężnej w sposób szacunkowy, uwzględniając wielkość podmiotu, specyfikę prowadzonej przez niego działalności gospodarczej lub ogólnie dostępne dane finansowe dotyczące podmiotu.
- 14.
-
Stosownie do treści art. 103 u.o.d.o. równowartość wyrażonych w euro kwot, o których mowa w art. 83 Rozporządzenia 2016/679, oblicza się w złotych według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w tabeli kursów na dzień 28 stycznia każdego roku, a w przypadku gdy w danym roku Narodowy Bank Polski nie ogłasza średniego kursu euro w dniu 28 stycznia - według średniego kursu euro ogłoszonego w najbliższej po tej dacie tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
- 15.
-
Odnosząc wskazane wyżej przepisy do ustalonego w sprawie stanu faktycznego podkreślić należy w pierwszej kolejności, że ciężar udowodnienia wykonania nakazu decyzji, dotyczącego przetwarzania danych osobowych w oparciu o Rozporządzenie 2016/679 RODO, spoczywa na administratorze danych osobowych - wynika to wprost z zasady rozliczalności ustanowionej w RODO (patrz pkt 10 uzasadnienia decyzji).
- 16.
-
Spółka, jako administrator danych osobowych i adresat decyzji Prezesa UODO z 6 maja 2021 roku, sygn. DS.523.152.2021, nie udowodniła wykonania nakazu decyzji, mimo kierowanych przez organ wezwań, poprzedzających wszczęcie niniejszego postępowania w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Te okoliczności prowadzą do stwierdzenia, że Spółka nie wykonała (czy też – zgodnie z terminologią użytą przez prawodawcę unijnego w art. 83 ust. 6 Rozporządzenia 2016/679 – „nie przestrzega”) ww. nakazu decyzji administracyjnej Prezesa UODO.
- 17.
-
Mając na uwadze powyższe ustalenia, Prezes UODO stwierdził, że w niniejszej sprawie zaistniały przesłanki uzasadniające nałożenie na Spółkę – na mocy art. 83 ust. 6 RODO – administracyjnej kary pieniężnej za niewykonanie decyzji administracyjnej Prezesa UODO z dnia 6 maja 2021 roku, sygn. DS.523.152.2021.
- 18.
-
Stosownie do treści art. 83 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679, administracyjne kary pieniężne nakłada się zależnie od okoliczności każdego indywidualnego przypadku. Zwraca się przy tym w każdym przypadku na szereg okoliczności wymienionych w punktach od a) do k) wskazanego wyżej przepisu. Decydując o nałożeniu w niniejszej sprawie na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej oraz ustalając jej wysokość, Prezes UODO wziął - spośród nich - pod uwagę następujące okoliczności wpływające obciążająco na ocenę naruszenia:
- 19.
-
Charakter, waga i czas trwania naruszenia (art. 83 ust. 2 lit. a) Rozporządzenia 2016/679).
-
Naruszenie Spółki w niniejszej sprawie, polegające na nieprzestrzeganiu nakazu decyzji administracyjnej Prezesa UODO, będącego organem właściwym do spraw ochrony danych osobowych i organem nadzorczym w rozumieniu RODO, należy uznać za godzące w istotny sposób w system ochrony danych osobowych. Dodatkowo należy podkreślić, że skoro Decyzja nakazywała usunięcie danych osobowych, to jej niewykonanie świadczy o dalszym, bezprawnym przetwarzaniu tych danych. Z tego względu naruszenie ma wysoką wagę i naganny charakter. Wagę tę zwiększa dodatkowo okoliczność, że stan ten trwa od 13 maja 2021 r., tj. od dnia odebrania ostatecznej Decyzji przez Spółkę do dnia wydania niniejszej decyzji.
-
- 20.
-
Umyślny charakter naruszenia (art. 83 ust. 2 lit. b Rozporządzenia 2016/679).
-
W ocenie Prezesa UODO przedmiotowe zaniechanie Spółki ma charakter umyślny. Spółka odebrała zarówno Decyzję, jak i późniejsze wezwanie do przedstawienia dowodów na jej wykonanie, a także upomnienie wzywające do wykonania nakazu Decyzji. Za bezsporne należy więc uznać, że Spółka ma pełną świadomość tego, jaki obowiązek na niej ciąży, kiedy powinien być przez nią wykonany, a także tego czym zagrożone jest nieprzestrzegania tego obowiązku. Zatem należy uznać, że brak reakcji Spółki na powyższe musiał być efektem jej świadomej decyzji.
-
- 21.
-
Stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków (art. 83 ust. 2 lit. f) Rozporządzenia 2016/679).
-
W ocenie Prezesa UODO Spółka w toku niniejszego postępowania nie podjęła w żadnym stopniu współpracy z Prezesem UODO w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego negatywnych skutków. W szczególności Spółka nie zareagowała na skierowaną do niej decyzję oraz nie odpowiedziała na kierowane do niej wezwania. Fakt, że Spółka zupełnie zlekceważyła nałożony na nią w drodze Decyzji obowiązek i nie podjęła współpracy z Prezesem UODO, jest kolejną wyraźną przesłanką do zastosowania wobec niej sankcji w postaci administracyjnej kary pieniężnej.
-
W ocenie Prezesa UODO żadna z przesłanek, o którym mowa w art. 83 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679, nie przemawia za złagodzeniem ustalonego – z uwzględnieniem wyżej wskazanych okoliczności obciążających – wymiaru orzeczonej kary.
-
- 22.
-
Ze względu na specyficzny charakter naruszenia (dotyczący relacji organu nadzorczego z administratorem, a nie administratora z osobami, których dane dotyczą), nie mogły być wzięte pod uwagą w niniejszej sprawie następujące okoliczności:
- –
-
działania podjęte przez administratora w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez podmioty danych (art. 83 ust. 2 lit. c) Rozporządzenia 2016/679).
-
Ze względu na to, że w sprawie nie wystąpiły żadne szkody po stronie osób fizycznych, brak jest obowiązku i możliwości podjęcia przez Spółkę jakichkolwiek działań mających na celu ich zminimalizowanie.
-
- –
-
stopień odpowiedzialności administratora z uwzględnieniem wdrożonych przez niego środków technicznych i organizacyjnych (art. 83 ust. 2 lit. d) Rozporządzenia 2016/679).
-
Przedmiotowe naruszenie nie ma związku ze środkami organizacyjnymi i technicznymi wdrożonymi przez Spółkę w celu zapewnienia ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa przetwarzania.
-
- –
-
kategorie danych osobowych, których dotyczy naruszenie (art. 83 ust. 2 lit. g) Rozporządzenia 2016/679).
-
Ze względu na to, że przedmiotowe naruszenie nie wiąże się z naruszeniem żadnych danych osobowych przesłanka ta nie mogła zostać wzięta pod uwagę.
-
- 23.
-
Pozostałe okoliczności, o których mowa w art. 83 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679, po dokonaniu oceny ich wpływu na stwierdzone w niniejszej sprawie naruszenie, zostały uznane przez Prezesa UODO za neutralne dla oceny stwierdzonego w niniejszej sprawie naruszenia:
- –
-
wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego (art. 83 ust. 2 lit. e Rozporządzenia 2016/679).
-
Prezes UODO nie stwierdził jakichkolwiek, dokonanych przez Spółkę, wcześniejszych naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych, w związku z czym brak jest podstaw do traktowania tej okoliczności jako obciążającej. A ponieważ taki stan (przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych) jest stanem naturalnym, wynikającym z ciążących na Spółce obowiązków prawnych, nie może mieć on również wpływu łagodzącego na dokonaną przez Prezesa UODO ocenę naruszenia.
-
- –
-
sposób w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu ( art. 83 ust. 2 lit. h) Rozporządzenia 2016/679).
-
Prezes UODO powziął informację o stwierdzonym w niniejszej sprawie naruszeniu z urzędu prowadząc postępowanie sprawdzające wykonanie decyzji o sygn. DKE.560.52.2022. Wiedza na temat naruszania wynika z analizy przebiegu tego postępowania. Okoliczność ta nie ma ani obciążającego ani łagodzącego wpływu na wymiar orzeczonej administracyjnej kary pieniężnej wobec Spółki.
-
- –
-
przestrzeganie wcześniej zastosowanych w tej samej sprawie środków (art. 83 ust. 2 lit. i) Rozporządzenia 2016/679).
-
Prezes UODO nie stosował wobec Spółki w niniejszej sprawie żadnych środków wymienionych w art. 58 ust. 2 Rozporządzenia 2016/679 i nie monitorował ewentualnych działań Spółki związanych z ich stosowaniem, a które to działania mogłyby mieć wpływ na ocenę naruszenia.
-
- –
-
stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji (art. 83 ust. 2 lit. j) Rozporządzenia 2016/679)
-
Spółka nie stosuje żadnych kodeksów postępowania lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji. Posługiwanie się przez administratorów takimi instrumentami samoregulującymi nie jest obligatoryjne, w związku z tym okoliczność ich niestosowania nie może być traktowana obciążająco w ocenie naruszenia. W przypadku gdyby Spółka wdrożyła i stosowała się do zatwierdzonego kodeksu postępowania lub mechanizmu certyfikacji, organ nadzorczy mógłby poczytać ten fakt na jej korzyść jako środek gwarantujący wyższy niż standardowy poziom ochrony.
-
- –
-
osiągnięte w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty (art. 83 ust. 2 lit. k) Rozporządzenia 2016/679)
-
W niniejszym postępowaniu Prezes UODO nie stwierdził, żeby Spółka, w związku z nieprzestrzeganiem nakazu odniosła jakiekolwiek korzyści majątkowe lub uniknęła strat. Okoliczność, że administrator w związku z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych osiągnął korzyści majątkowe jest postrzegana obciążająco i może stanowić wyraźną przesłankę do zastosowania administracyjnej kary pieniężnej zaś nieosiągnięcie żadnych korzyści nie jest przesłanką łagodzącą.
-
- –
-
inne obciążające lub łagodzące czynniki (art. 83 ust. 2 lit. k) Rozporządzenia 2016/679)
-
Prezes UODO po wnikliwym rozpoznaniu sprawy nie odnotował innych niż opisane powyżej okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę naruszenia i wymiar orzeczonej administracyjnej kary pieniężnej.
-
- 24.
-
Stosownie do brzmienia art. 83 ust. 1 Rozporządzenia 2016/679 nałożona przez organ nadzorczy administracyjna kara pieniężna powinna być w każdym indywidualnym przypadku skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca. W ocenie Prezesa UODO kara nałożona na Spółkę w niniejszym postępowaniu spełnia te kryteria. Dolegliwość kary zdyscyplinuje Spółkę do przestrzegania nakazów decyzji oraz do prawidłowej współpracy z Prezesem UODO w ewentualnych innych postępowaniach prowadzonych w przyszłości z udziałem Spółki. Nałożona niniejszą decyzją kara jest – w ocenie Prezesa UODO – taką reakcją na naruszenie, która jest zarówno skuteczna oraz proporcjonalna do wagi stwierdzonego naruszenia. Kara ta spełni ponadto funkcję odstraszającą. Wskazać należy, że w ocenie Prezesa UODO, nałożenie na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej jest środkiem, który zapewni przestrzeganie nakazu orzeczonego wobec niego w drodze decyzji z dnia 6 maja 2021 roku, sygn. DS.523.152.2021.
- 25.
-
Wobec nieprzedstawienia przez Spółkę danych finansowych za rok 2021, Prezes UODO ustalając wysokość administracyjnej kary pieniężnej w niniejszej sprawie wziął pod uwagę szacunkową wielkość Spółki oraz specyfikę, zakres i skalę jego działalności w oparciu o art. 101a ust. 2 u.o.d.o. oraz ostatnie sprawozdanie finansowe Spółki za 2020 rok dostępne na stronie Krajowego Rejestru Sądowego https://ekrs.ms.gov.pl. Z danych finansowych Spółki wynika, że obrót (przychody netto ze sprzedaży) wyniósł w 2020 roku – (…) zł. Biorąc pod uwagę powyższe, nałożona kara pieniężna nie będzie wiązać się z nadmiernym obciążaniem finansowym dla prowadzonej przez Spółkę działalności.
- 26.
-
Zgodnie z brzmieniem art. 103 u.o.d.o. równowartość wyrażonych w euro kwot, o których mowa w art. 83 Rozporządzenia 2016/679, oblicza się w złotych według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w tabeli kursów na dzień 28 stycznia każdego roku, a w przypadku gdy w danym roku Narodowy Bank Polski nie ogłasza średniego kursu euro w dniu 28 stycznia - według średniego kursu euro ogłoszonego w najbliższej po tej dacie tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego. W niniejszym postępowaniu Prezes UODO za naruszenie opisane w sentencji tej decyzji, nałożył na Spółkę - stosując średni kurs euro z dnia 28 stycznia 2022 r. (1 EUR = 4,5697 PLN) - administracyjną karę pieniężną w kwocie 22 848 zł (co stanowi równowartość 5.000 EUR).
-
Mając powyższe na uwadze Prezes UODO orzekł jak w sentencji niniejszej decyzji.
-