
Warszawa, 12 kwietnia 2019nieprawomocna
Decyzja ZSPU.440.512.2018
-
-
Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. nr 2096 ze zm.) oraz art. 160 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. poz. 1000 ze zm.) w zw. z art. 22 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1, art. 57 ust. 1 lit a) i f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ogólne rozporządzenie o ochronie danych (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 ze zm.),
-
po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie skargi Pana W.S., zam. w (…), na przetwarzanie jego danych osobowych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. (…) (aktualnie: Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. (…)), Prezes Urzędu ochrony Danych Osobowych
-
odmawia uwzględnienia wniosku.
-
-
Uzasadnienie
-
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęła skarga Pana W.S., zam. w (…) (dalej: Skarżący), na przetwarzanie jego danych osobowych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w L., z siedzibą w L. (…) (aktualnie: Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W., z siedzibą przy (…); dalej: US).
-
Skarżący w treści swojej skargi wskazał, że był pełnomocnikiem w postępowaniu podatkowym, w trakcie którego złożył stosowne pełnomocnictwo do akt sprawy ze wskazaniem adresu do korespondencji (adres prowadzonej kancelarii). Ponadto wyjaśnił, że w dniu (…) stycznia 2015 r. wpłynął do jego kancelarii protokół z kontroli. W treści protokołu został wskazany jego adres zamieszkania, którego Urzędowi nie udostępniał.
-
W związku z powyższym wniósł o wydanie decyzji nakazującej przywrócenie stanu zgodnego z prawem i usunięcie jego danych osobowych (adresu zamieszkania) z akt sprawy.
-
W celu rozpatrzenia przedmiotowego wniosku organ ochrony danych osobowych przeprowadził postępowanie wyjaśniające, w toku którego ustalił następujące okoliczności faktyczne.
- 1.
-
Skarżący prowadzi działalność gospodarczą (Kancelaria Doradztwa Podatkowego (…) (wydruk z CEiDG znajduje się w aktach sprawy).
- 2.
-
W aktach przedmiotowej sprawy znajduje się kopia wyciągu protokołu kontroli podatkowej przeprowadzonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w L., w treści którego został wskazany adres podmiotu prowadzącego księgi podatkowe – XYZ. (dana kwestionowana przez Skarżącego).
- 3.
-
US w złożonych wyjaśnieniach wskazał, że w Skarżący w prowadzonym przez ww. Urząd postępowaniu występował jako pełnomocnik kontrolowanego podmiotu oraz jako podmiot prowadzący jego księgi podatkowe. W wyniku generowania protokołu kontroli z podsystemu A, który korzysta z danych zgromadzonych o podatniku w systemie B, automatycznie zostały „przemigrowane” dane podmiotu prowadzącego księgi podatkowe oraz jego adres: XYZ. Dane o podmiocie prowadzącym księgi podatkowe kontrolowanego podmiotu pochodzą z wniosku CEIDG-1 z dnia (…).01.2014 r. (poz. 21 rzeczonego wniosku). Ponadto US wyjaśnił, że w części protokołu kontroli znajdują się informacje dotyczące danych rejestracyjnych i adresów prowadzenia działalności gospodarczej, informacje o pozostałych adresach miejsc prowadzenia działalności gospodarczej przez wskazaną osobę fizyczną, dowiązanych wprost do tej osoby (moduł C), a w pozostałych częściach informacje o pełnomocnikach oraz podmiotach prowadzących księgi podatkowe kontrolowanego. Natomiast w części D.3 protokołu „Księgi podatkowe” jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg podatkowych kontrolujące wpisały ręcznie imię i nazwisko Skarżącego. Jako adres miejsca przechowywania ksiąg podatkowych system automatycznie przemigrował „ABC”, natomiast jako „podmiot prowadzący księgi podatkowe” system automatycznie przemigrował dane rejestracyjne w zakresie imienia, nazwiska, NIPu daty od kiedy podmiot prowadzi księgi podatkowe oraz adresu rejestracyjnego (będącego jednocześnie adresem zamieszkania).
- 4.
-
W aktach przedmiotowej sprawy znajduje się kopia pisma US z dnia (…) lutego 2014 r. skierowanego do mocodawcy Skarżącego (za pośrednictwem Skarżącego), z treści którego wynika, że „w protokole kontroli organ bezprawnie ujawnił miejsce zamieszkania Pełnomocnika jest zasadne. Pomimo zaistnienia tej nieprawidłowości, w odniesieniu do kontroli prowadzonej u Pana (…) nie doszło do ujawnienia danych osobowych pełnomocnika. Wynika to z faktu, że protokół z kontroli został przesłany tylko i wyłącznie na adres pełnomocnika i nikt inny nie miał dostępu do tych danych. Jednocześnie Kontrolujące informują, że zostały podjęte działania mające na celu ochronę Pana danych osobowych i w przypadku, gdy Pan (…) będzie chciał skorzystać z uprawnień wynikających z art. 178 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, tj. wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów dane dot. Pana adresu zamieszkania zostaną wyłączone z akt sprawy w drodze postanowienia (…)”.
-
Po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zważył, co następuje.
-
W pierwszej kolejności wskazać należy, że z dniem wejścia w życie ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000 ze zm.), tj. z dniem 25 maja 2018 r., Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych stało się Urzędem Ochrony Danych Osobowych. Na podstawie art. 160 ust. 2 ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych postępowania prowadzone przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, wszczęte i niezakończone przed 25 maja 2018 r. prowadzone są przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (zwanego też Prezesem Urzędu), na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 r. poz. 922 ze zm.) zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego. Wszelkie czynności podejmowane przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych przed 25 maja 2018 r. pozostają skuteczne.
-
W świetle powyższego do spraw rozstrzyganych przez Prezesa Urzędu w zakresie prawa materialnego zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, ogólne rozporządzenie o ochronie danych (Dz. Urz. UE z dnia 4 maja 2016 r. L 119/1 z późn. zm.), zwanego dalej RODO, a w zakresie proceduralnym przepisy ustawy o ochronie danych osobowych z 1997 r.
-
W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie z art. 160 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.) izbę administracji skarbowej łączy się z mającymi siedzibę w tym samym województwie, izbą celną i urzędem kontroli skarbowej (ust. 4). Izba administracji skarbowej wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki łączonych jednostek, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają (ust. 5). Art. 162 ust. 2 ww. ustawy Naczelnicy urzędów skarbowych stają się organami Krajowej Administracji Skarbowej.
-
Zgodnie zaś art. 232 ww. ustawy w tej sprawie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej stał się administratorem danych osobowych, których administratorem był Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej.
-
Odnosząc powyższe na grunt sprawy wskazać należy, iż administratorem danych Skarżącego aktualnie jest Dyrektor IAS w W.
-
Na administratorze danych spoczywają określone obowiązki wynikające z przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Jest nim nie tylko obowiązek legalnego przetwarzania danych (zgodnie z art. 6 RODO, uprzednio art. 23 ustawy), zgodnie z zasadami wskazanymi w RODO (art. 5 RODO), ale również prawidłowego zabezpieczenia tych danych.
-
Administrator danych ma obowiązek przetwarzać dane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście, stosownie do celu pozyskania, ale także w sposób prawidłowy (art. 5 ust. 1 lit d RODO).
-
W tym miejscu wskazać należy, że celem przetwarzania prywatnego adresu Skarżącego powinna być jego identyfikacja jako osoby fizycznej (podatnika), a nie osoby prowadzącej działalność gospodarczą i występującej jako pełnomocnik w sprawie o sygnaturze akt (…).
-
W związku z przesłanką art. 6 ust. 1 lit. c) RODO zbieranie danych osobowych powinno być dokonywane dla celów oznaczonych, nie jest więc dozwolone ich dalsze przetwarzanie niezgodnie z tymi celami. Dotyczy to także przypadków, gdy owo dalsze przetwarzanie dokonywane jest przez tego samego administratora. Wspomniany cel wyznacza zakres przetwarzania danych. W powyższym przypadku pozyskanie prywatnego adresu Skarżącego z systemu D, w którym zdefiniowany jest jako podatnik, a nie jako przedsiębiorca, wykroczyło poza cel administratora realizowany za pomocą ww. systemu. W ocenie Prezesa Urzędu korespondencja ta powinna była zostać wysłana na adres przez Skarżącego wskazany jako adres do korespondencji (adres prowadzonej przez niego Kancelarii), a nie na jego prywatny adres. Takie działanie US stanowiło naruszenie zasady prawidłowości przetwarzania danych (art. 5 lit d RODO) i nie było ku niemu podstaw prawnych.
-
W ocenie organu, w świetle otrzymanych wyjaśnień od US, ww. zdarzenie miało charakter incydentalny i nie ma obecnie przesłanek do uznania, że w przedmiotowej sprawie w chwili rozstrzygania przez organ ochrony danych osobowych stan naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych istnieje i zachodzi konieczność nakazania przywrócenia stanu zgodnego z prawem.
-
Odnosząc się natomiast do żądania Skarżącego usunięcia jego danych osobowych z akt sprawy prowadzonej przez US, wskazać należy, że stosownie do treści art. 76 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), zwanej dalej Kpa, dokumenty urzędowe sporządzone w przypisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co w nich urzędowo stwierdzone.
-
Przenosząc powyższe na grunt sprawy, wskazać należy, że protokół kontroli sporządzony przez US stanowi dokument urzędowy oraz dowód na to, co zostało w nim zaświadczone. Stanowi pewną całość i ingerencja w jego treść, poprzez usunięcie fragmentu danych, pozbawiłaby go cech takiego dokumentu. Dokument urzędowy korzysta bowiem z domniemania prawdziwości (autentyczności) oraz domniemania zgodności z prawdą tego, co zostało w nim urzędowo zaświadczone. Usunięcie jakichkolwiek elementów z protokołu kontroli US stanowiłoby zmianę jego treści, a więc podważałoby jego wiarygodność. Powyższe oznacza, że nie możliwe jest nakazanie US przez Prezesa Urzędu usunięcia danych osobowych Skarżącego z ww. protokołu, ani dokumentów zawartych w aktach sprawy prowadzonej przez US.
-
W tym stanie faktycznym i prawnym Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych rozstrzygnął, jak w sentencji.
-